Nettsidebilde_Christopher SanchezFoto_Ida Hol+©ien Vis bildetekst
Christopher Sanchez (31) er gruppeleder for Digital leksehjelp, og synes det er givene når brukerene mestrer det de synes er vanskelig.

Leksehjelp på nett

De frivillig i Digital leksehjelp hjelper elever med skolehverdagens faglige utfordringer. Av og til lærer de litt selv også.

Saken er skrevet av Ida Holøien, frivillig i Oslo Røde Kors-avisen 

I kjelleren i Christian Krohgs gate 2 holder Digital leksehjelp til. Her står datamaskiner på rekke og rad langs veggene. Foran skjermene sitter frivillige klare med headsett og web-kamera for å hjelpe innringere. En bokhylle midt i rommet er fylt med pensumbøker for ulike klassetrinn. Det  er tydelig at leksehjelpene er godt rustet til å svare på de spørsmålene som måtte rulle inn i løpet av kvelden.

Ved å logge seg inn på digitalleksehjelp.no kan elever fra ungdomsskole og videregående videochatte eller sende inn spørsmål på mail til Røde Kors' frivillige digitale leksehjelper. Det er viktig at tjenesten skal være lavterskel, derfor kreves ingen personlig informasjon av deltagere.

Hylle_med_pensumbokerr_Foto_Ida Holoien
Alltid beredt: Med tilgang på nødvendig pensumlitteratur er de frivillige godt forberedt.

Siden tjenesten foregår på nett, skulle man kanskje tro at man kan jobbe hvor som helst, men etter Røde Kors' regler skal det alltid være minimum to tilstede når en frivillig er i kontakt med ungdom. I tillegg er det sosiale samværet med de andre frivillige på vakt en viktig faktor for å skape et godt arbeidsmiljø. Man kan spørre andre frivillige om hjelp og støtte hverandre, noe som gjør det både sosialt og lærerikt å være på vakt.

 Digital frivillig

En av de frivillige er Christopher Sanchez (31), han er i tillegg gruppeleder for Digital leksehjelp i Oslo. Som utdannet sivilingeniør ønsket han hovedsakelig å dele sine kunnskaper innen matematikk og fysikk.

Selv om du ikke ser dem, kan du høre dem smile og da vet du at de får det til

Christopher Sanchez, frivillig

Statistikk fra Digital leksehjelp viser at det er realfag og matematikk det er størst behov for, ellers ligger kjernefag som engelsk, norsk, samfunnsfag, naturfag og historie relativt jevnt.

Sanchez synes det er ekstra hyggelig å se at deltagerene får den hjelpen de trenger, og at de får oppleve mestringsfølelsen. Av de verktøyene leksehjelpene jobber med foretrekker han videochatten. Elevene kan velge å ikke vise sitt eget ansikt hvis de ønsker å være anonyme, de frivillige viser alltid hvem de er. 

– Selv om du ikke ser dem, kan du høre dem smile og da vet du at de får det til, forteller han.

Han merker at pågangen er størst rundt eksamenstidene, men oppfordrer elever til gjerne å komme litt før, siden det er begrenset hvor mye man kan lære på en dag.

– Som leksehjelper er det viktig at vi ikke gjør leksene for dem, men å få et innblikk i hva elevene kan fra før, og hjelpe dem derifra.

 Tekniske utfordringer

I dag bruker leksehjelperne Appear-in som er et Skype lignende program med web-kamera. Man kan også enkelt sende inn spørsmål via nettsiden. Sanchez er med sin bakgrunn opptatt av teknologi, og selv om utstyret de har i dag funker fint, tenker han også at alt kan bli bedre

– En utfordring med Digital leksehjelp er at man ikke er nær den man skal hjelpe. Det kan være utfordrende å forklare vanskelige konsepter i matematikk og fysikk på en pedagogisk måte. For å visualisere oppgaver har vi noen små tavler, men hvis tavlene hadde vært digitale kunne deltagere sett “live” hva man skriver.

Tavle_Foto_Ida Holoien
Hjelpemiddel: De frivillige bruker tavler for lettere å visualisere kompliserte konsepter, spesielt i matematikk og fysikk.

Marie Thurmann-Moe (29), koordinator for leksehjelp, er enig i at det er viktig og opprettholde et godt teknisk tilbud, slik at ikke deltagere mister tålmodigheten og slutter å bruke tjenesten.

– Det er viktig å kunne tilby en tjeneste hvor deltagerene får dekket behovet når det gjelder både fag og teknologi, sier hun.

Siden tjenesten er anonym får man ikke loggført spesifikke detaljer over deltagere, som for eksempel alder og hvorfor de benytter seg av tjenesten, data de muligens kunne brukt til videreutvikling av det digitale produktet.

Vi har sett at tjenesten vokser uten markedsføring, men ønsker å nå ut til enda flere.

Marie Thurmann-Moe, koordinator for Digital leksehjelp

 – Vi skulle gjerne hatt mer oversikt og informasjon om deltagere fordi ingen kan hjelpe oss å bli bedre enn de som bruker oss, forteller Thurmann-Moe.

Hun forteller videre at de istedenfor har benyttet seg av skolebesøk hvor de har fått testet ut tjenesten på målgruppen, noe som har gitt gode resultater.

– Vi fikk gode innputt fra elevene, dette er noe vi absolutt kommer til å benytte oss mer av, sier Thurmann-Moe.

 Økende interesse

Ut i fra brukerstatestikk er interessen for tjenesten økende. Bare fra år 2015 til 2016 har antall videochatbruke hatt en økning på 77 prosent, og innsending av skriftlige spørsmål hatt en økning på 41 prosent. Den største andelen brukere finner vi i Oslo, men i det siste har også distriktene fått en tydelig oppgang. I alt har brukermengden økt med 80 prosent.

marie Thurmann-Moe_Foto_privat
Marie Thurmann-Moe (29), koordinator for Digital leksehjelp.

I forbindelse med den voksende interessen skal det lanseres to promovideoer. Den første er rettet mot frivillige og den andre er rettet mot brukerne. Først skal tilbudet styrkes med verving av flere leksehjelpere før man retter markedføring mot brukerene.

– Vi har sett at tjenesten vokser uten markedsføring, men ønsker å nå ut til enda flere. Vi har fått større lokaler og har dermed mulighet til å ta inn enda flere frivillige og styrke tilbudet, forteller Thurmann-Moe.

At tjenesten blir satt pris på skinner igjennom i de gode tilbakemeldingene. En anonym bruker skriver: "Elsker Digital leksehjelp og hjelpen jeg får er alltid supergod!"

Så til alle med en liten pedagog i magen er det bare å prøve seg.

Du kan lese mer om Røde Kors leksehjelp og melde deg som frivillig her.

Vi bruker informasjonskapsler til å forbedre din brukeropplevelse og for at vi skal forstå hvordan du bruker våre nettsider. Personvernregler