Førstehjelp for barnehagebarn

Henry er uheldig. Han faller ned fra treet, får kul i hodet, skjærer seg, klemmer hånden sin og får skrubbsår på kneet. Men jaggu får han god hjelp fra barnehagebarna!

– AU! sier Thea (2) sympatisk.
– Hent en voksen! foreslår Matheo (3).
– Plaster og Pyrisept! kommanderer Edvin (4).
– Ja, det er helt riktig, svarer Elin Møllenhus i Selbu Røde Kors.
– Og maling! parerer Thea igjen.
– Hæ?, rekker Elin så vidt å undre seg, for Edvin er allerede på ballen.
– Maling bruker vi ikke på sår!

Sånn kan en engasjerende førstehjelpsundervisning med barnehagebarn utspille seg. Det var i alle fall det Selbu Røde Kors opplevde på Dragsten barnehage, da de leverte fra seg undervisningsopplegget ”Henry - Førstehjelp for barnehagebarn” og ga de største barna i barnehagen førstehjelpsundervisning.

 – Henry er spennende fordi han møter barna i deres verden, og gjør førstehjelp litt enklere å forstå, forteller Anne Berit Ødegård Larsen, nestleder i Selbu Røde Kors.

Thea (2), Edvin (4) og Matheo (2) følger nøye med når nestleder Anne Berit Ødegård Larsen (til høyre) og Elin Møllenhus i Selbu Røde Kors viser hvordan de legger pedagogisk leder i Dragsten barnehage, Vigdis Warmdal, i stabilt sideleie. Foto: Marius Sunde Tvinnereim / Røde Kors

Selbu Røde Kors og Henry har nå besøkt alle barnehagene i kommunen. Barnehager over hele Norge har fått tilbud om undervisningsopplegget, og barnehagene får alt materiale til odel og eie slik at de kan implementere dette i sin pedagogiske hverdag. Til nå har over 200 barnehager i Sør-Trøndelag mottatt undervisningsopplegget, og mange har også fått førstehjelpsundervisning i regi av sine lokale Røde Kors-foreninger.

Engasjerte barnehagebarn

– Vi underviser med Henry-opplegget fordi vi ønsker at barn skal lære seg enkel førstehjelp. Det kan også barn få bruk for, enten i situasjoner de havner i selv, eller sammen med voksne, sier Anne Berit. Hun skryter stort av hvor engasjerte og lærevillige barna er.

– AU! sier Thea (2) sympatisk. – Hent en voksen! foreslår Matheo (3). – Plaster og Pyrisept! kommanderer Edvin (4). Foto: Marius Sunde Tvinnereim / Røde Kors

– De er kjempeflinke! Vi opplever de som utrolig lærevillige. I tillegg er vi glade over hvor mye de kan fra før. Barna har både plastret og forstår ofte hva de skal gjøre i ulike situasjoner. De spør mye og de lærer samtidig veldig fort, sier Anne Berit, før hun henvender seg til Edvin.

– Husker du hvem du skulle ringe hvis noen er alvorlig skadet?
– 1-1-3, svarer Edvin raskt.
– Riktig! 

Barn kan lære førstehjelp

Henry er utviklet og tilpasset bruk i barnehager og barn i alderen 3–6 år. Ønsket er å øke bevisstheten om førstehjelp hos både barn og voksne. Det er også lagt fokus på medmenneskelighet, hjelpevilje og å lære å ta ansvar. Det er Vigdis Warmdal, pedagogisk leder ved Dragsten barnehage, glad for.

– Med Henry kan barna prøve seg frem. De lærer mye om hva de skal gjøre i ulike situasjoner, bant annet å legge noen i stabilt sideleie. Vi voksne blir tryggere på hva vi skal gjøre jo mer vi øver, og akkurat slik er det med barn også. Derfor er det viktig at vi får dette inn i vårt eksisterende pedagogiske opplegg, forteller Vigdis. Hun mener at barn kan, og burde, lære førstehjelp.

– Det finnes situasjoner hvor voksne ikke alltid er til stede, for eksempel når vi er en stor gruppe på tur. Da kan barna selv starte førstehjelp, mens andre løper for å hente en voksen. Vi lærer de også å handle når uforutsette ting skjer.

– Barnehagen har tidligere hatt rollespill med blant annet legekontor. Undervisningsopplegget rundt Henry kan vi ta med oss videre i vårt pedagogiske opplegg. Nå har de største barna fått prøve seg på førstehjelp med Henry, og de er klare til å inspirere de andre barna også, sier Vigdis.

Henry – Førstehjelp for barnehagebarn

Gjensidigestiftelsen innvilget våren 2015 over 2,4 millioner kroner til Røde Kors og produksjonen av 3500 Henry-sett. Disse er blitt delt ut til barnehager over hele landet, og inneholder en Henry dukke, liten sekk med Henry plaster, pedagogisk veiledningshefte, musikk og en flip-over med illustrasjoner av 10 av Henrys uhell som kan brukes når voksne og barn drøfter hva som er skjedd med Henry. På denne måten kan personalet i barnehagen legge inn førstehjelp som en del av det pedagogiske opplegget i barnehagen. Det er utviklet av Rogaland Røde Kors i samarbeid med Laerdal Medical AS. Tanken bak prosjektet er at selv at små barn kan bidra når uhellet er ute. Ved hjelp av Henry får barn større forståelse for de tre stegene; spørre- hente voksen- hjelpe.