President i Norges Røde Kors

Siri Hatlen er president i Norges Røde Kors og leder 50.000 frivilliges humanitære arbeid.

Om Siri Hatlen

Smilende kvinne i rød fleece med grønne trær i bakgrunnen.
Siri Beate Hatlen er president i Norges Røde Kors.

Hatlen blir den øverste lederen for den største frivillige humanitære organisasjonen i Norge.

– Å lede Røde Kors i så krevende tider er en oppgave jeg påtar meg med ydmykhet, stolthet og glede, sier Siri Hatlen.

– Røde Kors er en viktig organisasjon som tilhører oss alle. Mange tusen frivillige gjør hver eneste dag en imponerende innsats i sine lokalsamfunn for å avdekke, hindre og lindre nød og lidelse, sier hun.

Presidenten leder landsstyret til Røde Kors og er den fremste representanten for de frivillige i Røde Kors i Norge.

Hatlen er den tredje kvinnelige presidenten i Røde Kors. Det er første gang organisasjonen har en kvinnelig toppledelse med både president og generalsekretær. Grethe Johnsen fungerte som president i en periode i 1975, og var dermed den første kvinnelige presidenten i organisasjonen. I 1993 ble Astrid Nøklebye Heiberg valgt til president, og hadde vervet til 1999.

Hatlen er en av Norges mest erfarne ledere med lederoppgaver i både privat og offentlig sektor. Hun har bred erfaring fra å lede og delta i styrer i store virksomheter. Hun har også erfaring fra ideell og frivillig sektor, gjennom styreverv blant annet i Nobels Fredssenter og Den Norske Turistforening. Hatlen er også aktiv som frivillig turleder i Turistforeningen og har tidligere vært aktiv i sitt lokale idrettslag.

President

Siri Hatlen