– Det handler om mennesker

«De som tror at her kommer en general som har tenkt å kommandere og bestemme i det vide og det brede, de kommer til å bli skuffet.»

Under Røde Kors´ landsmøte i oktober ble Robert Mood enstemmig valgt til ny president i Norges Røde Kors. For nordmenn flest er han kjent for sin lange karriere i Forsvaret. I tillegg har han markert seg som aktiv samfunnsdebattant og ble i 2016 tildelt Fritt Ords pris «for å ha vist stort ytringsmot i kritiske debatter om Forsvarets rolle i samfunnet».

– Det å ha omtanke for andre gjennom frivillighet er noe av det fineste som finnes

Robert Mood (58)

Det føles spennende, hyggelig, utfordrende. Jeg er ydmyk og gleder meg til å ta fatt på denne oppgaven. Vår nye president mener at overgangen fra Forsvaret til en humanitær organisasjon ergentlig er ganske liten.

Nå er han klar for Røde Kors. Mood trekker frem frivilligheten som den viktigste motivasjonen for å takke ja til vervet.

– Jeg har en genuin oppfatning av at veldig mye handler om mennesker. Omtanke for andre mennesker gjennom frivillighet er noe av det absolutt fineste og viktigste vi har. Dette er mennesker som bryr seg og som stiller opp døgnet rundt. Det er noe jeg har lagt merke til og beundret i alle de år hvor jeg har hatt gleden av å jobbe innen norsk forsvar, ikke minst i FN-sammenheng hvor jeg har møtt veldig mange frivillige på bakken i konfliktområder.

Robert Mood i følge med flere menn i uniformer i Syria 2012
I Syria: Robert Mood har en lang militær karriere bak seg. I 2012 ble han utnevnt av FN til å lede observatørkorpset i Syria. Her er han sammen med Abu Kutaiba, kommandør for Free Syrian Army. Foto: Scanpix

Liten overgang fra Forsvaret til Røde Kors

Overgangen fra Forsvaret til en humanitær bevegelse kan virke stor. Men Mood tenker annerledes. – Forhåpentligvis er det ingen motsetning. Jeg har alltid ønsket at det å bruke militære virkemidler skal og bør være siste utvei.

Det å ha et nødvendig militært apparat handler om å unngå å komme i konflikt. Denne typen tankegang og det jeg har lært gjennom å jobbe for FN og stabilisering ute, gjør at overgangen til et humanitært verv for meg fremstår som ganske liten. Og de som tror at her kommer en general som har tenkt å kommandere og bestemme i det vide og det brede, de kommer til å bli skuffet.

Robert Mood (58)

Lagarbeid gir resultater

At hans bakgrunn kan brukes positivt for Røde Kors, er Robert Mood derfor rimelig trygg på. – Det handler i stor grad om å bidra til å sette en strategisk retning. Og så har jeg forhåpentligvis en brukbar forståelse av hva som kreves i en operativ setting. I tillegg har Forsvaret lært meg mye om teamarbeid. Alle brikkene er utrolig viktige for at vi skal virke sammen som et hele. Det er ett lag som leverer resultater!

Han understreker samtidig at det er de frivillige, gjennom Landsmøtet, som setter agendaen for arbeidet fremover. – Noe av det som er fryktelig spennende med Røde Kors er at det er en vital demokratisk organisasjon. Det er Landsmøtet som gir mandatet vi skal jobbe med fram mot neste landsmøte. Oppvekstvilkår, lokal beredskap og de eldre.

Robert Mood og Sven Mollekleiv håndhilser på scenen til landsmøtet i Haugesund
Nyutnevnt: Robert Mood overtar som president etter Sven Mollekleiv. Foto: Glenn Thomas Nilsen/Røde Kors.

Mood trekker frem flere områder som blir viktige å satse på. Internasjonalt er det utfordringer rundt katastrofer og migrasjonsstrømmen, og her hjemme er det lokal beredskap. I tillegg er han opptatt av oppvekstvilkår og tilbud til de eldre.

Finne midtdeleren

– Skulle jeg gripe enda en sak som er et godt uttrykk for dette med å strekke ut en hånd til de som trenger det mest, så er det rusomsorgen. Tallet på overdosedødsfall i Norge er så vidt jeg vet dobbelt så stort som døde i trafikken. Vi må forsøke å finne «midtdeleren». Den har jo hatt en enorm effekt på trafikkdødsfall. Hva er rusomsorgens midtdeler som kan hjelpe oss til å snu utviklingen?

Det er nok å ta tak i. Men Robert Mood har troen. – Vi har store oppgaver som venter. Skal vi lykkes i å møte disse oppgavene, må vi gjøre det sammen. Som ett Røde Kors skal vi sammen fortsette å avdekke, hindre og lindre nød og lidelse.

Robert Mood mellom to frivillige fra hjelpekorpset i uniformer foran redningsbåt
Møter frivillige: Robert Mood, sammen med Thomas Mæland og Kurt André Fransson fra Haugesund Røde Kors Hjelpekorps, foran båten til Lillesand Røde Kors. Foto: Jan Kåre Ness/Røde Kors
Vi du gjøre en forskjell i ditt nærmiljø? Bli frivillig! Lukk x