Forbered deg for ny pålogging i Kova

Snart vil du få tilgang til en ny og tryggere pålogging i Kova. Sjekk at du har alt du trenger for å logge deg på trygt og godt første gang.

Viktige endringer i Kova fra 1. februar! 

Kova får ny og sikker pålogging. Den nye påloggingen skal framover forbedres og benyttes til flere Røde Kors-systemer, sånn at du bare trenger å forholde deg til ett brukernavn og passord. For å sikre personvernet til alle i organisasjonen blir du første gangen du logger deg på Kova bedt om å identifisere deg. Under følger alt du trenger for å komme deg trygt og godt på Kova i ny og sikker drakt!  

Du bør på forhånd sjekke tre ting: 

  • Har du ditt Røde Kors-brukernavn og passord (samme som til CIM og Korsveien)?  
  • Har du BankID eller BankID på mobil?  
  • Har du medlemsnummer registrert på din Kova-profil? 

Slik finner du ditt Røde Kors-brukernavn og passord 

Med ditt frivilligverv i Røde Kors følger personlig innloggingsinformasjon i form av et Røde Kors-brukernavn og passord (det samme som brukes i CIM og på Korsveien). Hvis du ikke kjenner din Røde Kors-bruker, eller det er lenge siden du var innlogget, kan du sjekke om du har en Røde Kors-bruker.  Brukernavn er som regel fornavn.etternavn@rodekors.org. 

  1. Gå til Røde Kors sitt intranett www.korsveien.no   
  2. Trykk på "Glemt passord", og skriv inn privat e-post og telefonnummer. Da skal du få tilsendt både brukernavn og nytt passord på SMS. Du kan deretter sette ditt personlige passord ved å klikke «Endre passord» tilbake på innloggingssiden.  
  3. Om du likevel ikke får til påloggingen, kan du kontakte Frivilligservice på tlf. 22054000 (tastevalg 3) eller e-post frivilligservice@redcross.no, så får du hjelp. Åpningstider: Mandag til fredag kl. 12-15 og 18-21. 

Slik får du BankID 

BankID får du i banken. Banken vil informere og hjelpe deg dersom du har spørsmål. Les mer på www.bankid.no 

Røde Kors er opptatt av trygghet og personvern. Derfor må du legitimere deg med BankID første gang du logger på med den nye påloggingen til Kova. Når du har bekreftet din identitet én gang gjennom KOVA, vil man også være identifisert i de andre Røde Kors-systemene som bruker den nye påloggingen. Bekreftelsen blir lagret i henhold til personvernregelverket.  

Er du registrert med medlemsnummer på din Kova-profil? 

Om du har Røde Kors-bruker og BankID, bør du i tillegg sjekke at du registrert med medlemsnummer i din Kova-profil. Hvis medlemsnummer mangler, vil du ikke få tilgang til Kova etter at den nye påloggingen er innført. Hver enkelt frivillig kan selv sjekke her om medlemsnummer er registrert. (Trykk på navnet ditt i det røde feltet i Kova, så kommer din profil opp) 

Det er kun lokal Kova-administrator som kan legge inn medlemsnummer. Informer din leder eller din Røde Kors-kontakt, om du mangler medlemsnummer. Administrator har fått instruksjoner.  

Hvorfor får Kova ny pålogging? 

For å sikre at Kova driftes innenfor dagens GDPR-regelverk og datasikkerhet har Røde Kors flyttet Kova over til sin server, og gjennomfører viktige oppgraderinger av systemet. En stor fordel at er Kova nå kan få samme trygge påloggingsløsning som andre Røde Kors-systemer vil få, single sign-on. Frivillige vil dermed kunne bruke en trygg innlogging, til flere Røde Kors-systemer samtidig.

Hjelp og informasjon 

  • Pålogging og Røde Kors-bruker: kontakt brukerstøtte for frivillige i Røde Kors, vi hjelper deg gjerne.
    Frivilligservice
    E-post: frivilligservice@redcross.no
    Tlf. 22054000 (tastevalg 3)
    Åpningstider: Mandag til ​fredag ​​kl. 12-1​5 og 18-21​. 
  • Kova-brukerstøtte-spørsmål kan sendes direkte til "Kova drift og støtte" på e-post kova@rodekors.org. 
  • Informasjon om Oppgradering av KOVA finner du her.  
  • Kova-administratorer og spesielt interesserte som ønsker dialog med prosjektgruppen, oppfordres til å bruke Teams-gruppen Kova Forum