Et par sko i en mørk trapp

«Kompisene er grunnen til at jeg fortsatt eksisterer»

18-åringene Birk og Mathias i Trondheim har begge opplevd mobbing helt siden barnehagen.

Tekst og foto: Beate Nordeng og Marius Tvinnereim

– De visste at jeg likte å kjøre berg-og-dalbane, derfor overtalte de meg til å ake ned den bratte kjellerlemmen på en stol. Jeg slo meg hardt og begynte å grine. Deretter banket de meg opp på guttedoen. En holdt meg fast, mens den andre sparket. Jeg sa det til læreren min, men ble ikke trodd. Læreren sa at jeg var så rar, så annerledes.

Birk S. Kolmannskogs historie om det å bli mobbet, startet allerede i barnehagen.

Det fortsatte videre med mobbing på 7 ulike barneskoler.

– Lærere, rektorer og andre voksne trodde ikke på meg, forteller Birk.

Birk opplevde å bli mobbet fra tidlig alder. Foto: Marius Sunde Tvinnereim / Røde Kors

Æ plages

Mathias Kristensens mobbehistorie begynte med stammingen. De andre barna gjorde narr av ham, og det var ikke alltid like lett å gjøre seg forstått.

«Alle har jo sine problemer i livet. Men vi er alle mennesker, og vi kan lære oss å bry oss om hverandre»

Mathias Kristensen

Mobbingen fulgte ham helt til han ikke orket mer og droppet ut av skolen.

I et Facebook-innlegg har han gitt uttrykk for noen av sine opplevelser. Mathias skriver åpent om lese- og skrivevansker, ADHD, stammingen og hvordan han har mistet venner og familie på grunn av depresjon og rus.

– Alle har jo sine problemer i livet. Men vi er alle mennesker, og vi kan lære oss å bry oss om hverandre. Barn og unge med ulike utfordringer blir mobbet og sett ned på. Hvorfor er det så vanskelig å hjelpe slike som oss?

Gjengen er som en familie

Mathias bruker i dag mest av tiden på å henge med venner i Trondheim sentrum, høre på musikk og skate. Flere av de som henger der har også blitt plaget, og Mathias betegner gjengen som en familie.

Det han nå ønsker å gjøre med livet sitt er å hjelpe andre unge i lignende situasjoner. Derfor har han også blitt frivillig i Fellesverket, Røde Kors’ aktivitetshus for ungdom.

– Drømmen min er å få reise rundt på skoler og fortelle historien min. På den måten kan jeg inspirere andre unge som opplever utfordringer til å aldri gi opp, sier han.

Livet går opp og ned som en berg-og-dalbane, sier Mathias. Skating, henge med venner og høre på musikk hjelper ham å koble ut og ikke tenke negativt. Foto: Marius Tvinnereim / Røde Kors

«Fish-face»

Det var ikke før i 8. klasse at Birk følte seg sett. Dokumentarfilmen «Bully», som omhandler en 11-åring som tok sitt eget liv på grunn av mobbing, ble vist på skolen.

Den inspirerte Birk til å fortelle sin egen historie foran hele klassen.

– 11-åringen i filmen har misdannelser i ansiktet, og blir derfor kalt «Fish-face», forteller Birk.

Etter visningen av filmen blir Birk også kalt «fish-face» av en av de andre elevene på skolen. Birk tenkte at den eleven nok ikke hadde fått så mye ut av filmen. Det var da han bestemte seg for å fortelle historien sin. En annen elev som satt ved siden av Birk, spurte etterpå:

– Hei, Birk. Har du lyst tel å bli med å se en film?

Siden har de to og en annen kompis vært bestevenner.

– Jeg var på det mørkeste i livet mitt

– Bestekompisene mine er grunnen til at jeg fortsatt eksisterer. Jeg var på det mørkeste i livet mitt. Det som hjalp var at de to inkluderte meg. Du trenger ikke å bli bestevenn med alle, men se etter han som unngår øyekontakt. Det kan være med på å gi vedkommende en god dag, oppfordrer Birk.

 

Ny rapport: - Vi svikter sårbare unge

Det er flere barn og unge som utsettes for flest humanitære utfordringer. Sammen med Statistisk Sentralbyrå (SSB) har Røde Kors kartlagt de humanitære behovene i Norge.

Fakta: Sosial puls

  • Statistisk sentralbyrå og Røde Kors har utarbeidet rapporten «Sosial puls», en rapport som peker på de åtte største humanitære behovene i Norge i dag.
  • Sju av disse gruppene angår barn og unge. I rapporten anbefaler Røde Kors at barn og unge må bli hørt, tatt på alvor og bli inkludert i håndteringen av saker som angår dem.


Les mer: Sosial puls

Halvparten av de åtte gruppene som peker seg ut omhandler barn og unge.

Røde Kors-frivillige opplever igjen og igjen at det er barn som har mest behov for er å bli hørt, sett og tatt på alvor av de voksne rundt seg. Barn og unge som er ofre for vold, overgrep, mobbing og omsorgssvikt. Barn og unge som har flyktet fra krig og konflikt. Barn og unge som vokser opp i fattigdom. Barn og unge som står utenfor skole og jobb.

Barn flest er ganske hardføre, så lenge de er trygge. Viktigst av alt er et godt hjem. Det er når denne tryggheten faller bort, og barn er overlatt til seg selv, uten ordentlig voksenstøtte, at problemene kan hope seg opp og medføre mer alvorlige konsekvenser og hjelpebehov i fremtiden.

 

5 tips for å være en trygg voksen

Når voksne hjemme og på skolen viser varme og klare forventninger, skaper det rammer for at barn opplever trygghet og får en god oppvekst.

Barn og ungdom i Røde Kors' aktiviteter mener at trygge voksne er omsorgsfulle, forståelsesfulle, tålmodige, gode lyttere, åpne og ansvarlige.  På bakgrunn av råd fra barn og unge i våre aktiviteter har vi utviklet 5 tips til hva du kan gjøre når barn og unge forteller om vanskeligheter de står i:

1. Gi barnet rom til å forklare

Lytt til hele historien. Det hender at det viktigste kommer til slutt. Lytt godt før dere sammen finner veien videre. Ofte sitter barnet med mye av løsningen på problemene selv. 

2. Ta barnet på alvor

 Ikke bagatelliser det barnet forteller. Ofte kan barn fortelle noe som høres lite alvorlig ut for oss som voksne, men som bunner i noe mer alvorlig eller som oppleves alvorlig for barnet selv. 

3. Vær nysgjerrig

Spør også om følelser. Barn kan ofte trenge litt drahjelp for å fortelle hvordan de har det. Still åpne spørsmål og vær undrende.

4. Inkluder unge i avgjørelser som gjelder dem

Det kan skape trygghet og forutsigbarhet å bli inkludert i avgjørelser som gjelder eget liv.

5. Bruk tid på forklaring

Dersom barnet har motforestillinger eller ikke forstår, bruk tid på å forklare og beskrive hva du mener. For eksempel kan det være nyttig å forklare hvordan handlinger påvirker andre. Det er ikke lett, spesielt for yngre barn og alltid forstå konsekvensene av egne handlinger.