Blide frivillige i butikken på Eidsvoll Vis bildetekst
HEIER PÅ BUTIKKEN: − Folk på Eidsvoll heier på butikken vår. Når vi har stengt banker de på døra og vil inn. Det er den gode stemningen som smitter over på kundene, mener Jonathan Nerby og Turid Bergquist. (Foto: Robert Walmann/ Røde Kors)

− Her er det så billig at alle kan handle!

Prisene i samfunnet stiger. Men ikke på Eidsvoll. Der går prisene nedover. − Fordi vi vil være en butikk for alle, sier butikkleder, Kim Ankersten.

Du skal ikke lete lenge før du finner noe som frister i Røde Kors-butikken på Eidsvoll. Det vet Jonathan Nerby. Han jobber som frivillig i butikken, og kommer stadig over spesielle ting. 

− Nylig fant jeg en jakke fra OL på Lillehammer. Den måtte jeg bare kjøpe selv. Siden jeg ble født under OL, så er det litt stas. Også er det kult med retro-stilen, sier han.  

Smil som smitter

Turid Bergquist sitter bak kassa og ler. Hun er også frivillig. Alle i denne butikken jobber frivillig.  

− Smilene gir vi bort gratis til kundene. Vi har det så moro på jobb at det er vanskelig å la være, sier hun.  

Kundene smiler også. Særlig når de ser prislappene på alle bøkene, møblene, filmene, lekene, klærne, og alt annet som kan skape et hyggelig hjem. 

Kim leder butikken
GIVERGLEDE: − Vi tjener penger på alt vi selger, og vi tar imot det meste. Overskuddet går til Røde Kors-arbeid lokalt, sier butikkleder Kim Ankersten.

Nye kundegrupper

− Det er riktig at vi har lave priser. Vi har mange kunder med dårlig råd. Nå ser vi også at det kommer nye kundegrupper. Det kan være hele familier eller aleneforeldre som sliter med å få endene til møtes, forteller Kim Ankersten.  

Han har vært frivillig i Røde Kors i 42 år. Nå leder han bruktbutikken på Eidsvoll.  

− Jeg begynte som 14-åring i hjelpekorpset, og siden har jeg holdt det gående. Nå koser jeg meg med lede denne fine butikken, sier han.   

Åpent seks dager i uken

Kim Ankersten og hans mannskap har klart å lage en butikk der frivillige står i kø for å jobbe. Hver søndag sender han ut en melding med spørsmål om hvem som vil fylle vaktene. Det mangler aldri på svar.  

− Vi startet bruktbutikk fordi Røde Kors-laget trengte penger. Vi så at vaffel- og loddsalg ikke gav nok. Det koster å drive humanitært arbeid. Heldigvis var det et medlem som hadde bruktbutikk-erfaring. Plutselig var vi i gang, og det ballet fort på seg. Vi startet med 8-10 frivillige. I dag er vi 39. Nok til å holde åpent seks dager i uken, sier han.  

Noe av det som selges i butikken
ALLE VINNER: Røde Kors-butikken på Eidsvoll sørger for at lokalforeningen får penger – kunder får fine ting, og givere kan bli kvitt det de ikke trenger. Vinn – vinn – vinn! (Foto: Robert Walmann/ Røde Kors)

Lytter til hverandre

Ankersten tror hemmeligheten med å skape et godt arbeidsmiljø blant frivillige, er å la alle si hva de mener.  

− Ris og ros må sies høyt slik at alle hører det. Et godt miljø skapes når vi lytter til hverandre og tar avgjørelser i felleskap. Alle som jobber her skal få bestemme, sier han.  

Levende butikk

Det skjer mye i en butikbutikk. Varer kommer og går hele tiden. Når noe mangler, som for eksempel sofaer, så sitter en frivillig kar og ser etter gis-bort-annonser på Finn. Hver onsdag klokken 17, når butikken stenger, starter dugnadsgruppa med å sortere, planlegge og fikse i butikken. På den måten skapes en levende butikk når dørene åpnes dagen etter.  

Igjen og igjen

− Jeg må bare fortelle en liten historie. Vi har en far og sønn som kommer fast hver måned for å kjøpe åtte DVD-filmer. Når de kommer tilbake måneden etter, får vi tilbake filmene. Vi får da selge filmene på nytt, igjen og igjen, sier Ankersten.