Frivillig besøksvenn Øyvind Lasse Høysæter mottok Omsorgprisen på Den Nationale Scene av programleder Samuel Messi. Vis bildetekst
Frivillig besøksvenn Øyvind Lasse Høysæter mottok Omsorgprisen på Den Nationale Scene av programleder Samuel Messi.

Fikk Omsorgsprisen for innsatsen i Besøkstjenesten: – Vi visker ut de eldre

– Det har ikke gått opp for meg ennå hvor stort dette faktisk er, sier Øyvind Lasse Høysæter. Han er frivillig besøksvenn i Bergen Røde Kors og en av vinnerne av Omsorgsprisen denne uken.

– Tildelingen kom som en stor overraskelse. Jeg hadde faktisk ikke ord da de ringte og fortalte det. Det er en ære og jeg tror ikke det helt har gått opp for meg hvor stort dette er ennå, sier Høysæter.

BESØKT SAMME PERSON HVER UKE I 17 ÅR

I snart 17 år har bergenseren vært frivillig i Bergen Røde Kors. I løpet av denne tiden har han besøk samme person stort sett hver eneste uke.

– Det er utrolig givende å få besøke eldre som trenger det. Jeg merket med én gang hvor nyttig det var. Min besøksvert blomstret opp og jeg opplevde gleden hans. Vi kjenner hverandre etter hvert, både på godt og vondt, og har begge gått gjennom forskjellig perioder. Da jeg startet var jeg ungkar med masse tid til overs. Etter hvert traff jeg hun jeg nå er sammen med. Hun ga meg «go» til å fortsette, sier Høysæter.

For det er ikke tvil om at frivilligheten tar tid. 

– Jeg treffer ham jo oftere enn jeg treffer min mor og de. Men samtidig er tiden jeg bruker bare en brøkdel av noen sekunder i mitt liv. Så den tiden jeg bruker er ikke allverden.

UTVISKING AV ELDRE

Høysæter er genuint engasjert i eldresaken og har de siste årene tatt til orde for det han selv beskriver om «utvisking av de eldre». Han har skrevet mye om hvordan filialer forsvinner og at alt skjer i nettbanken, om fakturagebyrer hvis man vil ha noe så analogt som regning i posten, hvordan Skatteetaten krever at man bruker Altinn og gjør det vanskelig for eldre å få ligningen i posten, at mediene henviser i sine nyhetssendinger til å lese mer på internett, hvordan man straffes med høyere billettpris hvis man ikke bruker automat til kjøp og bussrutene som nå kun er tilgjengelig via internett og apper.

– Under koronaen har ikke de eldre hatt muligheten til å gå frem til sjåføren for å kjøpe billett. Dette førte til at han jeg er besøksvenn for ikke turde å kjøre buss. Vi er en generasjon som visker ut de eldre og dette er jeg veldig opptatt av. Det var også slik jeg ble kjent med han jeg nå har vært besøksvenn for i snart 17 år. Han sto på venteliste og ønsket å lære EDB, rett og slett. Slik ble vi matchet, for jeg jobber innen IT. Vi begynte i det små. Så kjøpte han sin egen datamaskin. Først satte vi opp e-post og egen nettside, så har jeg hjulpet ham i gang med apper. Det kan fremstå som småting, men mange har ingen å spørre. Akkurat dette med fakturagebyr har jeg virkelig hengt meg opp i. Mange eldre blir belastet for ting de ikke aner hva er og hvor kommer fra, sier Høysæter.

«ET VELDIG RART ÅR»

Han er svært engasjert og nå har tildelingen av Omsorgsprisen gitt ham ny giv. 

– Det siste året har vi vært ekstra forsiktige. Det har vært et veldig rart år. Vi har besøkt hverandre, men har tatt mange forholdsregler. Pandemien har vært veldig surrealistisk for han jeg er besøksvenn for. Det har gått inn på ham. Han er blitt mer bekymret, rett og slett. Noen ganger har vi droppet å møtes fysisk og heller tatt en prat på telefonen. Heldigvis har ingen av oss vært syke. Nå håper vi å få vaksinert oss og at vi kan treffes hyppigere i 2021, sier Høysæter.

Han var en av to som fikk andreplass under utdelingen av Omsorgprisen denne uken. Premien består av 25.000 kroner, diplom og blomster. Onsdag var det høytidelig utdeling på Den Nationale Scene. Fredag er det et arrangement på Søreide Sykehjem. 

VIL INSPIRERE FLERE MENN

Det er Verdighetssenteret som deler ut Omsorgsprisen. I juryens begrunnelse for tildelingen heter det:

«Frivillige besøksvenner bidrar til økt folkehelse ved regelmessige besøk hos eldre mennesker som føler på ensomhet. I en travel hverdag med familie, jobb og diverse aktiviteter har Øyvind Lasse Høysæter i regi av Bergen Røde Kors’ Besøkstjeneste i over 16 år ukentlig vært besøksvenn for en og samme person, og også under pandemien vist stor omsorg for sin besøksvert.

Da man de tre første månedene med Covid-19 ikke hadde anledning til å treffes, foregikk kontakten per telefon, prisvinner handlet inn og gjenopptok fysiske møter så snart dette var mulig. Det å være besøksvenn er en lite synlig tjeneste, da vern om privatlivet er helt vesentlig for målgruppen. 

Med tildelingen av årets pris har juryen et tredelt ønske: Å belyse nødvendigheten av frivilliges kontinuerlige innsats for mennesker i sårbare livssituasjoner, å anerkjenne prisvinners mangeårige engasjement og samtidig inspirere flere menn til frivillig innsats på omsorgsfeltet.»