GOD DIALOG: Det første du møter når du besøker koronateststasjonen i Skien er Tommy Kristiansen eller en av de andre frivillige i Skien Røde Kors, som snart har vært på kontinuerlig vakt i to år.  (Foto: Bjørn Sodeland) Vis bildetekst
GOD DIALOG: Det første du møter når du besøker koronateststasjonen i Skien er Tommy Kristiansen eller en av de andre frivillige i Skien Røde Kors, som snart har vært på kontinuerlig vakt i to år. (Foto: Bjørn Sodeland)

Den lengste vakta

Siden koronaen traff Norge, har frivillige fra Røde Kors vært kontinuerlig på vakt og bidratt på alt fra bistand på vaksine- og teststasjoner til hjelp med pasienttransport.

- For vår del begynte det i august 2020. Snart har vi rundet to år på vakt og har stort sett vært her nesten hver eneste dag, inkludert 17. mai og juleaften, sier Kirsti Tørbakken i Skien Røde Kors.

Da viruset begynte å få fotfeste ble lokalforeningen kontaktet av kommunen med forespørsel om å bistå med å dirigere trafikken på teststasjonen ved Sykehuset Telemark i Skien, en oppgave som etter hvert ble større enn noen kunne forestille seg.

- I perioder har det vært veldig hektisk. I første omgang tenkte vi at det vi gjorde handlet om å dirigere trafikk, men det har vært så mye mer. Vi har vært den første de som har kommet for å teste seg har møtt og måttet håndtere alt fra folk som har vært redde til folk som har vært irritert over å måtte stå i kø. Det handler om å få i gang en god dialog og vi har fått tilbakemelding om at det er vi gode på, sier Kirsti.

220209_rjukan og tinn
ET SMIL PÅ LUR: Brage S. Heimark, Nina Heimark, Marit Bye Næset og Bjørn Hallvard "Brumle" Sauro har alltid et smil og en Kvikk Lunsj på lur når noen kommer innom den lokale vaksinestasjonen på Rjukan. (Foto: Rjukan og Tinn Røde Kors)

Kvikk Lunsj og psykososial førstehjelp

For Rjukan og Tinn Røde Kors, som har vært til stede på den lokale vaksinestasjonen siden februar 2021, er det nettopp den personlige kontakten som har vært avgjørende.

- I første omgang, da den eldste gruppen skulle vaksineres, handlet det mye om å bidra med å støtte og følge de eldre inn til vaksinering, men vi oppdaget raskt at dette ikke bare gikk på fysisk bistand med også psykisk støtte. Mange av dem som kommer har sprøyteangst, sliter kanskje med klaustrofobi, sosial angst eller opplever helt uventet å få panikk når de kommer inn til vaksinering. Det er de som ikke er forberedt på reaksjonen som er spesielt utfordrende, sier Nina Heimark i Rjukan og Tinn Røde Kors, og forteller at dette blant annet har ført til et ekstra stort budsjett på Norges mest populære tursjokolade.

- Vi har faktisk brukt en del penger på Kvikk Lunsj og alltid hatt en i bakhånd dersom behovet skulle melde seg. Det har hjulpet mange med å få fokus litt vekk fra situasjonen de er i og gitt dem noe å kose seg med eller bare noe å holde i. At psykososial førstehjelp er en del av den obligatoriske opplæringen for frivillige i Røde Kors har kommet godt med og vi har fått mye ros fra folk som kommer hit for at vi alltid er til stede med et smil og en hjelpende hånd, sier Nina.

Doblet antall oppdrag

I Hjartdal har Røde Kors en såkalt First Responder funksjon og fungerer som en akutthjelper med en egen beredskapsambulanse som rykker ut for å avlaste når de faste ambulansene ikke har kapasitet. Under koronakrisen har antall oppdrag blitt doblet sammenlignet med året før.

- I 2021 hadde vi rundt nitti oppdrag for AMK (Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral) sammenlignet med 50 året før, så det har helt klart vært travelt. Vi har rykket ut på alt fra hjertestans til hjerneslag. Samtlige av våre mannskaper har gjennomgått grundig opplæring i smittevern med alt fra bruk av masker, briller og munnbind til desinfisering av bil. Vi har også brukt et eget screeningsystem og hatt full covid-sjekk på pasienter ved mistanke om smitte, sier Audun Darrud i Hjartdal Røde Kors.

For lokalforenings del, mener han pandemien har bidratt til at de som frivillige aktører har kommet enda tettere på lokale og nasjonale beslutningstakere.

- For vår del har vi hatt et veldig godt samarbeid med beredskapsrådet i kommunen gjennom hele pandemien. I tillegg har vi hatt tettere dialog med kommuneoverlegen på blant annet smittevern. Totalt sett synes jeg hele samfunnet har brukt frivilligheten på en fornuftig måte under pandemien og klart å se løsninger som man ofte ikke ser før man står midt oppi det, sier Darrud.

220209_Kragerø
VELKOMMEN INN: I Kragerø Røde Kors har 26 frivillige fra den lokale omsorgstjenesten bidratt som vakter på vaksinestasjonene i over ett år. Her representert ved Solfrid Rui Slettebakken. (Foto: Kragerø Røde Kors)

- Det har blitt vår hovedaktivitet

For mange små lokalforeninger, og spesielt de som ikke har et eget hjelpekorps, har koronaen betydd at mange av de faste aktivitetene i perioder har blitt stengt ned. Dette gjelder blant annet Kragerø Røde Kors, der den lokale besøkstjenesten ikke lenger fikk komme inn på institusjonene for å besøke de eldre. Da valgte mange å bruke ressursene sine på å gi en hjelpende hånd på kommunens vaksinestasjon i stedet.

- Vi var på plass med 26 frivillige da vaksineringen startet og har egentlig aldri sluttet. Det har gått sammenhengende i ett år og jeg har regnet på at vi til sammen har lagt ned 1700 timer. Det er helt vilt. Det er helt utrolig hvordan folk har stilt opp, sier Arvid Slettebakken i Kragerø Røde Kors.

To ganger i uken har opp mot fire frivillige vært på plass fordelt over to økter, og bidratt med alt fra organisering av parkering til vakt i døra og observasjon i etterkant.

- Det har blitt vår hovedaktivitet her i Kragerø og har på mange måter styrket oss som organisasjon. Vi ha til og med fått flere nye frivillige som har kommet inn på grunn av dette og blitt del av en beredskapsgruppe som nå har et veldig tett samarbeid med kommunen, sier Arvid.​

650 000 timer

En ny rapport fra Røde Kors, viser at frivillige i Norge har lagt ned minst 650 000 timer i arbeid knyttet til koronapandemien. Skien Røde Kors sin innsats er nevnt i forordet.

Les hele rapporten