Frivillige får æren for skyhøy testprosent
Siden august har Stjørdal Røde Kors tatt imot reisende på Trondheim Lufthavn Værnes. De som reiser hit tar koronatest tre ganger så ofte som landsgjennomsnittet – og de frivillige får mye av æren.
– De har vært fremoverlent uten å presse for hardt, og jeg tror det internasjonale symbolet som det røde korset er kan virke betryggende for mange, sier kommuneoverlege i Værnesregionen Leif Edvard Muruvik Vonen.
Etter noen uker hvor norske flyplasser har vært i medienes fokus på grunn av importsmitte fra røde land, kan Vonen vise til at 66 prosent av reisende fra utlandet til Værnes velger å ta en test før de forlater ankomsthallen. Til sammenligning er landsgjennomsnittet i samme periode 20 prosent.
Vonen tror nøkkelen har vært å ta initiativ.
– Reisende fra utlandet sluses fra bagasjebåndene og gjennom her, sier Kjersti Løvik og viser vei gjennom den ellers tomme ankomsthallen.
Klokka er 14:18 og dagens eneste flyvning fra utlandet har akkurat landet – SK2882 fra København. Løvik og Nils Kenneth Fordal er godt oppdatert. Det siste kvarteret har de fulgt flyet på appen Flightradar mens de skiftet til Røde Kors-uniform på bakrommet.
– Vi prøver å følge med på flyene hver dag. Siden en del flyvninger blir kansellert er det greit å være sikre på at det faktisk kommer et fly før vi sender frivillige til flyplassen, sier Fordal.
I dag er de sikre på at flyet kommer, og spriter hendene før og etter de tar på seg maskene.
– Passasjerene kommer gjennom en ganske smal gang her, så får vi sagt hei til alle og informert om gratis testing. Teststasjonen ligger jo to meter unna, så folk takker som oftest ja, forklarer Løvik.
Godt samarbeid
Bak pleksiglasset i én av båsene sitter Eirik Arnstad Halstadtrø. Han er helsefagarbeider i Stjørdal kommune. På spørsmål om hvorfor akkurat denne flyplassen tester så stor andel reisende sier han ingenting, men peker umiddelbart på de to i oransje vester.
– Vi skal ikke undervurdere at Røde Kors er til stede, og for å svare litt mer grundig tror jeg også det handler om at vi jobber veldig godt sammen. Både ansatte på flyplassen, vi fra kommunen og frivillige fra Røde Kors.
Han trekker frem at det er lav terskel for forslag til forbedring, og at det er kort vei fra at ideer luftes til de settes i verk.
– I løpet av månedene vi har vært her har vi ofte gjort om på ting. Flytta noen sperringer, satt opp noen ekstra skilt og plassert oss litt annerledes. Alltid for å gjøre det så enkelt som mulig for passasjerene å takke ja til test, og at det blir en raskt og smertefri opplevelse.
Møter med mennesker
De frivillige føler selv at de utgjør en forskjell, og trekker frem menneskelig kontakt som nøkkelen.
– Vi kan sette opp så mange skilt og plakater på så mange språk vi bare vil, men da krever det at folk tar seg tid til å lese dem, sier Løvik.
– Effekten er en helt annen når vi kan ønske dem velkommen, tilby en gratis test og svare på spørsmål hvis de lurer på noe. Uten mennesker til å hjelpe de reisende tror jeg veldig mange ville gått rett forbi.
Av og til kan de hjelpe med helt andre ting. Blant annet forteller de om en som ruslet rundt i ankomsthallen her i flere timer. Det var åpenbart at han ventet på noen. De frivillige hadde god tid og svarte på spørsmål om når og hvor flyet kom, og holdt ham med selskap.
– Det viste seg at han ventet på kjæresten som hadde prøvd å komme seg fra Brasil til Norge i flere måneder. Når hun endelig kom frem skulle hun ikke tilbake. Nå skulle de gifte seg her.
– Det er flott at vi kan bidra til en tryggere reise, både for de som reiser og menneskene de møter etterpå, sier Løvik med et smil.