20 prosent flere redningsoppdrag for Røde Kors Hjelpekorps i sommer

Det har vært en klar økning i antall oppdrag for frivillige i hjelpekorpsene til Røde Kors over hele landet i sommer med mange nordmenn på tur.

Spesielt har det vært flere oppdrag i populære fjellområder og på sjøen.

– Tallene fra i sommer speiler at mange har gjort som vi ble oppfordret til, feriert i eget land, og de fleste har vist godt fjellvett. Vi har også sett eksempler både i fjellet og på sjøen på de som ikke er så vante til å ferdes der, og dermed hatt behov for hjelp fra oss. Som vanlig har det allikevel vært flest redningsoppdrag der personer har vært uheldige og skadet seg, sier Landsrådsleder for Røde Kors Hjelpekorps Kjersti Løvik.

Røde Kors Hjelpekorps har hatt rundt 20 prosent økning i sine oppdrag denne sommeren sammenlignet med i fjor. Det var 382 oppdrag i fjor sommer, og 455 oppdrag i år. Det er noen populære ferieområder som peker seg ut:

• Røde Kors-båten på Tjøme og Hvasser har doblet sine oppdrag denne sommeren.
  • Nord-Trøndelag hjelpekorpsdistrikt har doblet antall oppdrag mens Nordland, Buskerud og Sør-Trøndelag har hatt en økning på 50% denne sommeren.
  • Hordaland og Møre og Romsdal er de to distriktene som både har hatt flest aksjoner denne sommeren, nærmere 50, og en betydelig økning på 20% fra i fjor.

Tallene er fra starten av juni, til og med midten av august. Det kan være noen feilmarginer i tallene, da det er mulig at korpsene ikke har innrapportert alle hendelser for august enda. Derfor kan de reelle tallene være noe høyere.

– Det har vært mye å gjøre for mange hjelpekorps de siste ukene, og vi forventer at turglade nordmenn vil trekke til skog og fjell også utover høsten, sier landsrådslederen.

Løvik minner om Fjellvettreglene, og trekker frem at det er viktig å planlegge turen godt, og si ifra hvor man går.

– Hvis man vet hvor man skal gå før man legger ut på tur, har med seg nok og riktig utstyr, mat og drikke, vil turen også bli mye bedre. Nå begynner det også å bli mørkere om kveldene, så det er lurt å ta med seg en hodelykt og planlegge å snu i tide. Om den fine solnedgangen vi har på høsten nytes fra toppen er det mørkt lenge før du kommer ned, sier hun.

Røde Kors pressevakt +47 94 87 29 99