Rekordmange på gratis påskeferie med Røde Kors

Over 30 prosent flere enn i fjor er med på påskeferie sammen med Røde Kors. – Vi ser store behov over hele landet, sier Pernille Lemming i Røde Kors.

Røde Kors arrangerer gratis påskeferieopphold for familier som har slitt med økonomien over lang tid. I år er det om lag 800 barn og voksne som har fått tilbud om gratis påskeferie sammen med Røde Kors-frivillige. Store prishopp over tid på mat, husholdningsvarer, strøm og annet gjør at situasjonen er svært krevende for mange.

– Vi ser en stor bekymring for fremtiden hos våre deltagere. Mange uttrykker stor uro for hvordan de skal greie seg økonomisk. Vi ser rett og slett en krise blant utsatte familier vi møter, sier Pernille Lemming, leder av landsråd omsorg i Røde Kors.

– Det er få lyspunkter i hverdagen, det er mye som er vanskelig. Fordi hverdagen er krevende, blir det ekstra viktig med hyggelige opplevelser og avbrekk for hele familien, legger Lemming til.

Bekymring for mat og medisiner

Rundt 85 frivillige bruker påskeferien sin på å lage gode ferieopplevelser for barn og familier over hele landet.

– Det mange av våre deltakere forteller oss er at de er engstelige for om de har råd til helt nødvendige ting som mat, medisiner og utstyr til barna. For mange er det vanskelig å se lyset i enden av tunellen i dyrtiden vi er inne i nå. På ferieoppholdene er det mange som forteller oss: “Vi fikk mat denne uka, men hva med neste uke?”, sier Lemming.

Urovekkende fattigdomsutvikling

Røde Kors har mange aktiviteter som er direkte og indirekte rettet mot familier med lite penger. Den største aktiviteten for denne gruppen er «Ferie for alle», hvor frivillige årlig sørger for at over 5.000 barn og foresatte som ellers ikke ville hatt råd til å dra på ferie sammen, får gode ferieopplevelser og ferieminner.

Organisasjonen merker at prisstigningen det siste året gjør det svært vanskelig for mange. Utviklingen bekymrer Røde Kors, som ser fattigdomsutviklingen i Norge på nært hold gjennom tusenvis av møter med barn og unge gjennom forskjellige aktiviteter.

– I år ser vi at vi får søknader fra familier om ikke har bedt om hjelp fra oss tidligere. Familier som slet før dyrtiden har fått det enda vanskeligere, og nye grupper kommer til. Dette gjenspeiler seg i søknadstallene våre, sier Lemming.

Røde Kors pressevakt +47 94 87 29 99 (ikke SMS) eller pressevakt@redcross.no