Torvald Klaveness gir 16 millioner til krigens ofre

– Oppfordrer andre i shipping og næringsliv til å dele overskudd med krigsrammede.

Shippingselskapet Torvald Klaveness gir 16 millioner av sitt overskudd i 2022 til den livreddende innsatsen i regi av Røde Kors og Flyktninghjelpen. Pengene skal gå til nødhjelp i Ukraina og dets naboland, men også i Somalia hvor mennesker i dyp nød har fått det enda vanskeligere på grunn av krigen.

– Vi er meget takknemlige for den generøse gaven fra Torvald Klaveness. Den vil gjøre oss i stand til å trappe opp livreddende arbeid i Ukraina og dets naboland, men også i Somalia hvor sulten brer seg, fordi forsyningslinjene for korn fra Russland og Ukraina er brutt, sier generalsekretærene Jan Egeland i Flyktninghjelpen.

– Konsekvensene av krigen i Ukraina har skapt store behov også langt utenfor landets grenser. Denne støtten vil bidra direkte til å gi nødhjelp, og håp til mennesker som er rammet av krig og konflikt. I tillegg til pengestøtten takker vi også for oppfordringen Torvald Klaveness nå sender videre til andre selskaper. Bidrag fra næringslivet er viktig for å kunne hjelpe flest mulig i en tid der behovene er store, sier generalsekretær i Røde Kors Anne Bergh.

Gaven til Røde Kors og Flyktninghjelpen kommer i tillegg til bidrag Torvald Klaveness har gitt til hjelpetrengende i Oslo.

– Vi i Torvald Klaveness er glade for å kunne dele av vårt overskudd med ukrainske og andre krigsofre gjennom to av verdens fremste hjelpeorganisasjoner. Etter en lang periode med magre år i shipping nyter bransjen nå godt av høye fraktrater.  Det er gode år for shipping, men vanskelige år for verden.  Derfor vil vi bidra for å hjelpe folk i en verden med krig og kriser og galopperende priser på nødvendighets varer- og tjenester som mat og energi. Vi vil oppfordre andre bedrifter innen shipping og internasjonal handel om å dele av sine overskudd på tilsvarende vis, sier konsernsjef Ernst Meyer i Torvald Klaveness.

Røde Kors og Flyktninghjelpen har store og effektive hjelpeprogrammer for flere millioner nødlidende i Ukraina og nabolandene, samt i de land som har blitt spesielt hardt rammet av brutte forsyningslinjer og dyrtid for mat, drivstoff og gjødsel på grunn av krigen i Ukraina.

For mer informasjon, kontakt:
Flyktninghjelpens medialinje: media@nrc.no, +47 90 56 2329 (ikke SMS)
Røde Kors pressevakt:  pressevakt@redcross.no,  +47 94 87 29 99 (ikke SMS)