Hektisk påske for Røde Kors – nesten 30 oppdrag det siste døgnet

Så langt er årets påske en av de mest hektiske for Røde Kors. Vi må tilbake til 2018 for å finne lignende tall. Blant oppdragene er det registrert flest henteoppdrag.

Hjelpekorpset melder om mange skader.

– Hele 57,6 prosent av skadene så langt i påsken er brudd eller forstuing, sier Roy Worum i landsrådet for Røde Kors Hjelpekorps.

De siste dagene har antall oppdrag økt med cirka 30 om dagen. Så mange skader har vi ikke sett tidligere. Det siste døgnet har frivillige behandlet nesten 50 skader. Landsråd Worum oppfordrer alle til å ta en titt på Fjellvettreglene og minner om regel nummer 2 - Tilpass turen etter evne og forhold.

Værmeldingene for hele landet viser knallforhold for en god påske og Worum håper at mange får gode påskeminner i løpet av uken.

– Det er stor utfart i fjellet og mange er på påskeferie. Rapportene vi får fra frivillige over hele landet er at det er mange som nyter fine dager ute i naturen, sier Worum.

Oppsummering av påsken så langt (5. April, klokka 08:00): Totalt 113 oppdrag og 172 skader behandlet.

Røde Kors pressevakt +47 94 87 29 99 (ikke SMS) eller
pressevakt@redcross.no