Røde Kors mobiliserer frivillige rundt hele Middelhavet

Juli ligger an til å bli den varmeste måneden som noensinne har blitt registrert. Rundt hele Middelhavet arbeides det på spreng med å takle konsekvensene av rekordvarmen.

– For oss i Norge er det brannene og evakueringen på Rhodos som har fått mest oppmerksomhet, men rekordvarme og tørke har ført til skogbranner i en rekke land rundt Middelhavet, sier Cathrine Tranberg Hårsaker, som er klimaanalytiker i Røde Kors.

Akkurat nå deltar Røde Kors- og Røde Halvmånefrivillige deltar i kampen mot flammene i Hellas, Italia, Kroatia, Spania, Tyrkia, Portugal, Tyrkia, Syria og Algerie. De hjelper også til med å evakuere tusenvis av mennesker fra hjem og hoteller, gir førstehjelp og psykososial støtte, og deler ut nødhjelp som vann, mat og hygieneartikler.

Forberedt

– Rundt hele Middelhavet arbeides på spreng med å takle konsekvensene av rekordvarmen. Flere av Røde Kors-foreningene satte allerede tidlig i sommer i gang heteberedskap for å beskytte eldre og kronisk syke, og har nå trappet opp med vannutdeling i byer og støtte til evakuering og brannslukningsarbeid i de brannrammede områdene, sier Hårsaker.

Mange har kollapset på grunn av overoppheting eller vannmangel, og det er registrert flere dødsfall. Med rekordhøye temperaturer også om natten, har folk slitt med å sove. Uten pusterom og mulighet til å sove godt, begynner kroppen og organene å slite, spesielt hos mennesker med hjerte og lungesykdommer.

Varslet krise

Hetebølgene, tørkene og brannene som skjer rundt Middelhavet nå, er dessverre ikke uventede – de er konsekvenser av klimaendringene som vi er blitt advart mot i lang tid. Samtidig ser vi tydelig at lokale myndigheter, jordbruket og næringslivet ikke er klare til å takle det som allerede nå er blitt en realitet.

– De dramatiske bildene vi ser fra Rhodos viser hvor sårbare lokalsamfunn og naturen er i møte med et stadig mer uforutsigbart og ekstremt klima. Områder som det før har vært trygt å bo, besøke, og drive jordbruk og næring i, er plutselig ikke det lenger, sier Hårsaker.

Røde Kors pressevakt +47 94 87 29 99 (ikke SMS) eller pressevakt@redcross.no