Få oppdrag og liten påskeutfart

Lørdag i palmehelgen rapporteres det om kun to oppdrag for Hjelpekorpset. Røde Kors er glade for å se at mange tar dagsturer og følger myndighetenes anbefalinger.

Vaktstasjonen på Sjusjøen, ett av Norges mest populære utfartssteder for skiløpere, har i dag sjekket utfarten og konkluderer med at det har vært god plass i løypene.

– Vanligvis bruker det å være mye mere folk i løypetraseene, men i dag har vi ikke sett noen ansamlinger av mange mennesker noe sted. Det er merkbart færre folk enn en vanlig påske, men vi ser også folk som nyter sola hver for seg i solveggene, sier korpsleder i Brøttum Røde Kors Hjelpekorps, Roar Lien.

Han forteller at flere utfartsparkeringer for skiløpere på dagstur riktignok er fylt godt opp i finværet, men tror flere velger alternative løyper.

Sjusjøen er normalt sett et hytteparadis for veldig mange, og Lien tror hytteforbudet er medvirkende til at det er så få folk samtidig i løypene.

– Det er nok medvirkende. Vi hadde sett flere folk i løypene hvis det ikke hadde vært for løypene.Lørdag registrerte Røde Kors Hjelpekorps to oppdrag, som er det samme antallet som samme dag påsken i fjor.

Landsrådsleder Kjersti Løvik i Røde Kors Hjelpekorps er glad for rapportene fra Sjusjøen – av flere grunner.

– Det er godt å høre at folk holder avstand i løypene og med det tar gode valg med tanke på smittevern. Og så håper jeg resten av påsken viser at folk gjør som på Sjusjøen og tar seg fine dagsturer i åpne landskap der man ikke må gå i kø og kommer for tett på andre, sier Løvik.

Røde Kors bemanner i år rundt 20 av de 150 hyttene som fungerer som vaktstasjoner i påsken, men har omfattende beredskap over hele landet og er klare for å bistå når behovene melder seg.

En rekke frivillige i Røde Kors er også i full sving med å støtte lokale helsemyndigheter i oppdrag knyttet til koronavirus-pandemien og i Røde Kors sine egne aktiviteer for sårbare grupper.

For ytterligere informasjon, kontakt

Røde Kors pressevakt på: 948 72 999