Prøv en nærtur oppfordrer Røde Kors

Rolig start på påskeuken og varierte forhold rundt om i landet. Mandag har det vært 6 oppdrag og 11 skader.

– Vi vet at mange får en påske som er litt annerledes enn det de hadde drømt om. Kanskje blir det ikke de største ekspedisjonene, men vi oppfordrer til å komme seg ut likevel. Det er bra for både kropp og sinn, sier Jarle Bjørge Øverland i landsrådet for Røde Kors Hjelpekorps.

Sterk vind i nord, regn i vest og lettere østafjells viser at påskeværet er forskjellig over hele landet. Flere steder har det vært såpass rolig at frivillige fra Røde Kors Hjelpekorps har fått mulighet til å bruke tid på ekstra forberedelser og trening.

Det er ikke alle som går på toppturer. Og slik skredfaren er nå, er det flere steder best å finne andre alternativer.

– Fjellvettreglene er jo en oppfordring om å ta ansvar for seg selv når man er på tur. Men det utelukker jo ikke å bry seg om hvordan andre har det, sier Bjørge Øverland.

Har du prøv å gå deg vill i ditt eget nabolag?
Om du må bruke regnjakka eller solkrem, eller om du er i byen, på landet eller fjellet, er ikke det viktigste. Ta med deg en termos å gå en tur. Eller ring en venn imens du går og utforsker ditt nærmiljø. Naturen er et fint sted å få et avbrekk fra hjemmekontoret eller hverdagen, sier Bjørge Øverland.

Røde Kors deltar i snitt i over 200 aksjoner bare i påskeuken. Røde Kors-frivillige bemanner rundt 90 vakthytter over hele landet, og har et stort antall frivillige i Hjelpekorpsene i forsterket hjemmeberedskap gjennom påsken.

– Har du prøvd om du kan gå deg vill i ditt eget nabolag? De fleste finner nok veien hjem, men poenget er å prøve å gjøre noe man ikke gjør til vanlig. Går du deg helt bort skal vi lete etter deg, lover Bjørge Øverland med et glimt i øye.

Her er mer informasjon om fjellvett og fjellvettreglene: https://www.rodekors.no/vart-arbeid/beredskap/fjellvett/

Gjennom påsken vil Røde Kors sin påskesentral daglig rapportere om hendelser og aksjoner i fjellet. Medier som ønsker informasjon om beredskapen, bes kontakte

Røde Kors´ pressetelefon (ikke SMS): +47 94 87 29 99
eller pressevakt@redcross.no