Veldig meningsfullt, men også krevende
I ny evaluering kommer de frem at frivillige i visitortjenesten opplever rollen sin som svært meningsfulll og givende, men at den også kan være utfordrende.
Tekst: Mina Aasgaard Jenssen
Gjennom Visitortjenesten bidrar omtrent 500 frivillige over hele landet til at innsatte har noen å snakke med. Tidligere i år svarte 177 av disse visitorene på en spørreundersøkelse om sin rolle, og 12 ble intervjuet. Formålet var å finne ut mer om hvordan de har det i aktivitet.
En meningsfull, men krevende rolle
Evalueringen viser at visitorene opplever rollen sin som svært meningsfull. Mange forteller om positive tilbakemeldinger og stor takknemlighet fra de innsatte, som viser at møtene betyr mye.
– Jeg er så imponert over den varmen og den takknemligheten vi blir møtt med av de innsatte. Jeg føler vi er med på å få dem til å oppleve litt normalitet i en vanskelig situasjon, og at de kan slappe av i en alminnelig «syklubb», uten en dømmende atmosfære.
Samtidig beskriver visitorene besøkene som givende også for egen del. Flere forteller at det er mye glede og læring i å besøke noen i en helt annen livssituasjon enn en selv – men hvor man likevel kan møtes som medmennesker. En visitor deler blant annet at han aldri har lært så mye som han har gjort gjennom å treffe innsatte. Han beskriver gode samtaler og «fantastiske folk».
Men rollen som visitor er ikke bare glede og hygge. De frivillige forteller også om utfordrende hendelser og krevende samtaler om tyngre tematikk. I undersøkelsen svarer 24 % at de har opplevd ubehagelige situasjoner i sin rolle, og 11 % har opplevd det som vanskelig å håndtere eller bearbeide visse samtaler. Evalueringen konkluderer derfor med at det er viktig med både god opplæring og forberedelse til rollen, og oppfølging av frivillige i aktivitet.
Viktigheten av fellesskap
Mange av visitorene setter pris på og etterlyser mer av samlinger, både innad i egen gruppe og på tvers av lokalforeninger – og både faglig og sosialt. Faglig ønsker flere seg mer kunnskap om feltet og målgruppa, og å kunne utveksle erfaringer med andre i samme rolle. Noen beskriver også aktiviteten og det å gå på besøk i fengsel som en litt «ensom tjeneste», hvor det å ha noen sosiale samlingspunkter er viktig for å trives i aktivitet. Hvor mye dette gjøres varierer: noen forteller at de har et godt fellesskap i en gruppe som møtes ofte, mens andre forteller at de sjeldent ser noe til andre visitorer. Å trives i et fellesskap i aktiviteten er en viktig motivasjon for å fortsette, for som en sier det: «Når man jobber frivillig, så skal det være litt gøy».
Utfordringer
Visitorene forteller også om ulike utfordringer i aktiviteten. Samarbeidet med fengslene er ikke alltid bare enkelt, og noen forteller at tøffe tider med ressurs- og bemanningsutfordringer i kriminalomsorgen også går ut over tilbudet Visitortjenesten kan gi de innsatte. Andre forteller om utfordringer med rekruttering av nye frivillige, eller å klare å nå ut med tilbudet til alle innsatte som kan ha nytte av det.
Men til tross for noen utfordringer er det tydelig at visitorene er dedikerte mennesker som først og fremst trives i rollen, og blir værende lenge. Dette understrekes i undersøkelsen. Hele 96 prosent av de frivillige som deltok svarer at de vil anbefale andre å bli frivillig i Visitortjenesten.
Fakta om Visitortjenesten
Visitortjenesten er en aktivitet der frivillige besøker innsatte i koblinger én-til-én, for å møte behov for meningsfull sosial kontakt og dempe isolasjon. Visitorene arrangerer også fellesaktiviteter og arrangementer som vaffelkvelder og sommerfester i fengslene.
Røde Kors har drevet Visitortjeneste i Norge siden 1960. I dag er ca. 500 visitorer til stede i nesten alle av landets omtrent 50 fengsler.