Leteaksjon med lykkelig slutt og stort medietrykk
Det gode været i sommer førte til flere turgåere i fjellet og mye å gjøre for hjelpekorpsene. En aksjon som fikk mye oppmerksomhet var leteaksjonen etter en savnet turist ved Trollstigen.
– Det gikk ikke mer en et kvarter fra han var funnet i live, til media begynte å ringe
For Erik Brastad, operativ leder i hjelpekorpset i Møre og Romsdal, ble det en annerledes inngang til helga enn planlagt. Torsdag 28. juli hadde han ferie og var hjemme i huset på Vestnes. Han var i gang med å montere nye hyller i uteboden da CIM-varslingen tikket inn på telefonen. En mann var savnet i området rundt Trollstigen.
Den lokale beredskapsbilen med alt av utstyr var stasjonert i nærheten, slik at Brastad bare kunne sette seg i bilen og kjøre av gårde.
– Vanligvis tar denne turen en liten halv time, men denne dagen tok det mer enn dobbelt så lang tid fordi veien var stengt på grunn av det dårlige været, sier Brastad.
En 60 år gammel nederlandsk turist var ikke kommet tilbake fra en dagstur til Stabbeskåret ved Trollveggen. Han var fjellvant, og hadde med seg telefon, men kona varslet politiet etter at hun ikke fikk kontakt med han.
Utfordrende forhold
Det stabile sommerværet som hadde dominert i distriktet den siste tiden hadde blitt erstattet av tykk tåke, og det var meldt styrtregn og torden i fjellområdet. Erfarne og lokalkjente mannskap fra flere ulike organisasjoner møte opp og begir seg ut i terrenget. Som operativ leder tok Brastad rollen som aksjonsleder i KO.
Brastad forteller at området rundt Trollstigen er et komplekst område selv i fint vær. Det er lett å miste oversikt.
– Det er mange hensyn å ta, og det var særlig viktig å kartlegge faremomenter for letemannskapene, som at det er et krevende terreng og fare for steinsprang, i tillegg til uvær og medførende dårlig sikt.
Viktig med god kommunikasjon
Letemannskapene leter gjennom hele natten. I flere områder blir dårlig dekning en utfordring, og gjør det vanskelig å få livetracking i aksjonsstøtteverktøyet. Men ved hjelp av nødnett klarer de å holde hverandre oppdatert på posisjon.
– God kommunikasjon er viktig for å holde motet oppe.
Brastad drar hjem for å sove noen timer fredag formiddag, men er tilbake i KO fredag kveld. 24 timer har gått uten noen funn, men letemannskapet har fortsatt håp om å finne mannen i live. Helikopter og droner har blitt satt inn i letingen. Uværet skaper problemer, iog tett tåke gjør at fotmannskapet tidvis bare har en sikt på 10-20 meter.
Lørdag morgen blir det fanget opp en mobilsporing. Frivillige i Radio Relæ-ligaen mener det kan være en villet handling - som om noen har prøv å skru på en mobiltelefon. De nye opplysningene gjør at de klarer å sikte inn søket til et definert område. Stemningen er igjen optimistisk. Brastad, som har vært på vakt hele natten, velger å fortsette litt til.
Klokka 13.50 tikker det inn en melding om at mannen har blitt funnet i god behold av et letemannskap fra Røde Kors. Han er medtatt og kald, men ved bevissthet.
– Det var den beste beskjeden vi kunne fått etter noen lange og alvorspreget dager som krevde mye energi og krefter.
Når mediene våkner
Så fort meldingen om at den savnede turisten var funnet i god behold ble lagt ut i politiloggen, begynner media å ringe. Alle ville ha detaljer fra leteaksjonen med en lykkelig slutt.
Brastad, som har ledet flere aksjoner tidligere, var ikke forberedt på at media kom på banen såpass fort.
– Det er ikke like stort trøkk når leteaksjoner har motsatt utfall. Heldigvis fikk jeg god støtte av pressevakten til Røde Kors, og sparring på hva jeg kunne si og ikke si. Jeg svarte ut etter beste evne og holdt meg til tilgjengelige offentlige opplysninger, som at redningsaksjonen er avsluttet og at savnede er funnet i live.
Lærdom til senere
Brastad synes det er naturlig at den som har lederansvaret og som er tett på aksjonen også er den som uttaler seg til pressen. Samtidig understreker han at det er viktig å ha en plan b der media mest sannsynligvis vil kreve en del oppmerksomhet.
– Som aksjonsleder har man andre oppgaver som ikke bare kan legges til side når pressen vil ha sitt. Jeg skulle gjerne hatt noen som holdt i disse mens jeg svarte ut til mediene.
VG laget en stor sak om redningsaksjonen, og de flere norske medier var på, i tillegg til lokalpressen som også ville også ha sitt. Brastad og frivillige fra redningsgruppen møtte presse i 2-3 dager etterpå.
– Det er noe eget med leteaksjoner med en lykkelig slutt. Aksjoner som går dårlig når ikke ut til et like stort pressekorps. TV 2 journalisten jeg snakket med sa: Nå har det vært så mye fælt fra Gaza at nå trenger vi noe varmt, sier Brastad.
Kommunikasjonshåndtering for hjelpekorps
Hvorfor:
- Det er et informasjonsbehov i samfunnet når det er offentlig kjente hendelser hvor hjelpekorpset er involvert.
- Det er fint å kommunisere behov og innsats i søk- og redningsoppdrag for å vise at samfunnet stiller opp for de som har behov, for å vise respekt for de som har behovene, for å få fram verdien av den frivillige innsatsen og for å synligjøre Røde Kors sin innsats og kanskje øke interessen for å støtte eller bidra til innsatsen.
- Det kan også være fint å stille opp med kommunikasjon for å avlaste kommunikasjonspågang på pårørende eller andre aktører som opplever stor belastning.
Hva:
- Røde Kors kan alltid kommunisere hva vi gjør, altså hva innsatsen består i.
- Vi kan også kommunisere hva vi ser, så lenge vi ikke går inn på sensitiv informasjon og informasjon som det er viktig at operative myndigheter deler om oppdragets status. Men vi kan for eksempel snakke om værforhold og lignende informasjon som beskriver situasjonen.
- Vi kan også dele noen budskap om hva vi mener, så lenge det er generelle og ikke rettes direkte mot noen som er berørt av innsatsen. «Vi er glade for alle som stiller opp», eller mer generelle fjellvett-budskap og lignende.
Hvordan:
- Gi gjerne informasjon og del bilder til distriktskontor og pressevakt på nasjonalkontoret (pressevakt@redcross.no eller pressetelefon (ikke SMS): +47 94 87 29 99). Pressevakt kan håndtere nasjonale medier og avlaste hjelpekorpsets frivillige fra henvendelser. Distrikskontoret vil ofte håndtere lokale medier hvis det er behov for det.
- Ved større oppdrag, hvor det ofte er stor samfunnsinteresse, vil det være fornuftig å sette en talsperson som kontaktperson mot medier, gjerne en leder som ikke er opptatt som operativ leder i KO.