
Årets førstehjelpskampanje med fokus på trygghet og realisme
Med en reklamefilm som viste vanlige mennesker i krevende situasjoner, ønsket årets førstehjelpskampanje å skape gjenkjennelse og å oppfordre til enkel førstehjelpsopplæring.
Røde Kors sin førstehjelpsekspert, Einar Irjan Ananiassen, forteller at årets kampanje ble godt mottatt og førte til en fordobling av antall deltakere på digitale kurs i mai.
– Førstehjelpsundersøkelsen 2025 viser at Røde Kors fortsatt er den mest troverdige leverandøren av førstehjelpsopplæring i Norge. Det forplikter – og gir oss en viktig mulighet til å nå enda flere med livsviktig kunnskap, sier Ananiassen.

Gjenkjennelse og trygghet
Målet i år var å gjøre folk tryggere på å være den første på et skadested. Slagordet «Den første på stedet – er deg» var utgangspunktet for kampanjen.
– Jeg var spent da vi begynte å utvikle reklamefilmen, særlig fordi vi lekte med en idé som kunne bli oppfattet som kontroversiell. Å vise personer som tilsynelatende er ambulansepersonell, men som er fullstendig handlingslammet var en bevisst «twist». Seeren forstår etter hvert at disse personene bare er vanlige mennesker som plutselig står midt i en alvorlig situasjon.
Målet var å skape gjenkjennelse og vise at mange kan føle seg usikre, men at enkel førstehjelpsopplæring kan gjøre deg tryggere. Filmen ble godt mottatt, også blant profesjonelle i de prehospitale tjenestene.
– Flere har gitt uttrykk for at budskapet er viktig og bevisstgjørende for å ta et førstehjelpskurs.
Realisme, følelser og faglig kvalitet
Årets kampanje bygger videre på en ny retning med et tydelig fokus på realisme, følelser og faglig kvalitet. De to siste årene har kampanjen hatt fokus på symptomer ved sykdom, med Mads Ousdal som viser hvordan han som profesjonell skuespiller ville illustrere symptomer på hjerneslag og hjerteinfarkt. Disse kampanjene ga svært god respons, ifølge Ananiassen.
– De siste tre årene føler jeg at vi har funnet en god balanse: sterke historier, ektefølt engasjement og solid faglig forankring. Årets kampanje er nok et steg i riktig retning, som vi godt kan videreføre i årene fremover.

Mer relevant med førstehjelpskompetanse
En dobbling av antall deltakere på de digitale kursene i mai viser at Røde Kors har truffet bredt med årets kampanje.
– Jeg tror mye av effekten skyldes kampanjefilmen. Mange kjente nok et stikk i magen da de så scenen med et skadet barn på bakken, formidlet med ektefølt frykt og fortvilelse. Samtidig ser vi at bevisstheten rundt egenberedskap i befolkningen er økende og at førstehjelpskompetanse er stadig mer relevant.
Digitale kurs er lavterskeltilbud
Over 50% av årets deltakerne sier at de enten aldri har deltatt på et førstehjelpskurs, eller at det er mer enn fem år siden sist. Digitale kurs gjør det mulig å nå mennesker som ellers ikke ville deltatt
Hva sier du til de som er litt skeptiske til digitale førstehjelpskurs?
– Vi oppfordrer alle deltakere til å melde seg på fysiske kurs dersom de har mulighet. Men som et lavterskeltilbud for å skape trygghet og grunnleggende forståelse, er digitale kurs et fantastisk hjelpemiddel til å nå ut bredt med førstehjelpsopplæring.

Anbefaler kurs
Ananiassen forteller at 94% av deltakerne har gitt uttrykk for at de føler seg tryggere på å gi førstehjelp etter å ha deltatt på digitalt kurs. Mange sier også at de føler seg tryggere på bruk av hjertestarter, noe som folk flest ofte synes virker litt skummelt. Hele 99 prosent av deltakerne vil anbefale andre å delta på digitale førstehjelpskurs.
– Det forteller oss at vi må fortsette å satse på digitale kurs som et lavterskeltilbud. Samtidig er det viktig at lokalforeningene tar en aktiv rolle. Inviter til enkle kurs og er til stede der folk er - på kjøpesentre, festivaler og lokale møteplasser, sier han.
Hva bør vi fokusere på videre når det gjelder formidling av førstehjelpsbudskap?
– Forenkling av førstehjelpsbudskapet har vært min «personlige kjepphest» i over ti år. Alle i hjelpekorpset skal ha kompetanse til å håndtere krevende situasjoner og alvorlige skader. Men i bunn og grunn handler førstehjelp om enkle tiltak som hvem som helst kan utføre.
Einars 3 tips til å lære bort førstehjelp
- Bruk et klart og enkelt språk
- Unngå unødvendig fagterminologi og skremmende eksempler fra egne erfaringer. Vi skal gjøre folk tryggere, ikke mer usikre
- Hold det enkelt. Da får vi flere trygge og handlekraftige førstehjelpere, både blant publikum og nye frivillige!