Foto: Olav A.Saltboner/Røde Kors Vis bildetekst
snøscoter i snøstorm

Fra ATV til ambulanse

Miljøtiltak troner øverst på to-do-lista til ressursgruppe transport fremover, og allerede denne våren er de første elektriske snøskuterne på vei ut til korpsene.

– Selv om det nok er en stund til elektriske snøskutere overlever en vinternatt, ønsker vi å benytte nullutslippskjøretøy der vi kan, uten at det går ut over beredskapen, sier Arnfinn Grambo.

Grambo er aktiv i Sør-Trøndelag Hjelpekorps og inne i sitt andre år som leder av ressursgruppe transport. Han er arvelig belastet inn i Røde Kors, og har en fartstid på over 40 år i Hjelpekorpset. Han har vært vært operativ i leteaksjoner nesten like lenge. Mye har endret seg over årene, blant annet antall og ulike typer kjøretøy.

– Dagens kjøretøypark har ikke bare økt effektiviteten, men også gjort aksjonene lettere å utføre. Takket være nyere teknologi som GPS er det blitt lettere, mer effektivt og sikrere å ta seg frem. Inntoget av ATV gjør at vi nå raskt tar oss frem til steder vi før måtte ta fatt på til fots.

Arne Grambo

Hvilke kjøretøy de ulike distriktene og lokalforeningene har, varierer etter både behov, økonomi og lokale forhold. Mens det noen steder har vært drevet ambulansedrift i alle år, har andre foreninger helt andre oppgaver. 

mann med hjelm på scooter
Leder i ressursgruppe transport brenner for den operative tjenesten. – Det beste er å få diskutere og jobbe sammen med andre som deler interessen i faget, sier han.

Viktig med miljøtiltak

Ressursgruppa vært med å utarbeide forslag til ny handlingsplan. Flere av tiltakene som troner høyest på lista fremover er miljøtiltak. Hovedprogrammet har et mål og ønske om nullutslipp i 2040.

– Fremover blir det viktig å jobbe intensivt mot en mer miljøvennlig kjøretøystall uten at det skal gå ut over beredskapen.

Arne Grambo

 

Nullavgift på kjøretøy er et av miljøtiltakene som står på ressursgruppas ønskeliste.

– Vi bruker store summer på avgifter hvert år og har kun avgiftsfritak på snøskutere. Nå håper vi på en endring på nasjonalt nivå.

En kjøretøy-stall i endring

Grambo kan fortelle at et grønt skifte er i gang. Flere steder har elektriske kjøretøy allerede overtatt for fossile.

– Noen lokalforeninger har tatt i bruk en versjon elektriske snøskutere som er fin til bruk på sanitetsvakter, men som ikke egner seg til større leteaksjoner på høyfjellet. Derfor må vi fortsatt ha skutere som går på fossilt drivstoff noen år til for å løse alle våre oppgaver.

Røde Kors har vært pådrivere i utviklingsarbeidet av elektriske snøskutere. Det har tatt tid, men nå skal markedet være der. I skrivende stund venter Søgne Røde Kors Hjelpekorps på en elektrisk snøskuter som under gunstige forhold skal håndtere en rekkevidde på 100 km.

RG transport
De fem medlemmene i ressursgruppe transport: Fra venstre: Leder Arnfinn Grambo, Atle Strand, Tore Johan Frigstad, Henrik Hagebakken og Nils Vidar Hopland.

Viktig med kurs

Røde Kors Hjelpekorps har strenge retningslinjer på sikkerhet. Ingen får tilgang til kjøretøy før de har godkjent kjøretøykurs eller vært gjennom en kompetanseutsjekk.

– Vi skal ha høy standard på tjenesten vi tilbyr. Du kan være en skikkelig god sjåfør fra før, men ute på oppdrag skal du både kunne planlegge, tenke sikkerhet, navigere og ikke minst kunne kjøre med stor last eller flere personer og pasienter.

Arne Grambo

Kurs i snøskuter og ATV kjøres lokalt etter behov og etterspørsel. Ressursgruppe transport er ansvarlig for det faglige innholdet og for årlig revidering. Nå er de i gang med en digitalisering av kurset, som de håper å komme i havn med i løpet av 2026.

– Teorien som digitaliseres, slik at deltagerne kan lese hjemme i ro og mak når det passer. Det gjør også at vi får et bedre kurs, og kan starte med det praktiske allerede fredag kveld.

Flere kvinner

Arnfinn Grambo forteller at han har deltatt i et utall leteaksjoner og holdt mange kurs opp gjennom årene. De siste årene har han notert en positiv tendens i antall jenter og kvinner som søker seg til transportgrupper.

– Transport er fortsatt et mannsdominert område, men vi oppfordrer særlig kvinner til å søke seg hit. Det er både bra for miljøet og videre rekruttering.

Arne Grambo