Bred og viktig innsats
Da uværet Amy raste over Norge var noen steder ekstra utsatt. I Innlandet var det Nord-Østerdalen som fikk kjenne på naturkreftene. I løpet av helgen bidro Røde Kors bredt.
Uten strøm, telefon og internett
I det digitale og elektroniske samfunnet vi lever i, er det lett å ta for gitt på vanlige dager hvor alt fungerer som det skal, at det alltid er slik. Så kommer de uvanlige dagene, hvor det blir mørkt i husene, telefonen er død, internett er nede og vi ikke får kommunisert med hverandre som vi pleier. Da er det viktig at beredskapen fungerer. Både hos kommune og statsforvalter, men også hos de frivillige. Helgen Amy raste fikk Røde Kors-foreningene i Nord-Østerdalen vist hva de kan bidra med når det er unntakstilstand i lokalsamfunnene.
Isolerte bygder
Når det er langt mellom husene og til sentrum, som i Nord-Østerdalen, er det viktig å vite hvordan befolkningen har det. Tynset Røde Kors kjørte fra hus til hus i et område som var uten strøm og dekning. Hjelpekorpset ringte på dørene til personer som har hjemmetjeneste for å sjekke at alle hadde det bra, og forklarte hva de skulle gjøre om de trengte bistand. I Os reiste hjelpekorpset rundt til isolerte grender for å overvåke dekning og strøm, og tok kontakt med beboere for å sikre at det gikk bra med dem.
Bistand til kommunale tjenester
En ting er at det blir mørkt. I tillegg kommer behovet for strøm hos enkelte pasienter til for eksempel medisinsk utstyr. Sykehjemmene tok i bruk sine aggregat med nødstrøm, og Tolga Røde Kors stilte med ekstra aggregat og drivstoff for å styrke pasientsikkerheten.
Etter hvert ble det opprettet mottakssenter for befolkningen i Tynset. Et mottakssenter er kommunens oppmøtested hvor man kan komme fysisk for å få hjelp og informasjon. Her ble Røde Kors spurt om å bidra til å bemanne senteret, og det ble gjort gjennom kvelden og natta.
Når kommunikasjonen svikter
Hvordan skal man kommunisere når telefon og internett er nede? For å sikre kommunikasjon og koordinering ble det blant annet lånt ut kommunikasjonsutstyr til krisestab i kommunene. Det ble også opprettet fysiske kontaktpunkter mellom kommune og Røde Kors for kontakt når all annen kommunikasjon sviktet.
Dagen derpå - nye oppdrag
Dagen etter var det fortsatt områder som manglet strøm og mobildekning. Det var fortsatt behov for innsats fra Røde Kors, blant annet med å kartlegge dekningen ute i distriktene Nord-Østerdalen.
Fornøyd med egen innsats
Hjelpekorpsene i Tolga, Os og Tynset Røde Kors var tilgjengelig og bisto kommunene fra lørdag til søndag, og alle tre foreningene er fornøyde med egen innsats.
- Vi føler at vi gjorde en solid innsats for befolkningen vår. Man blir handlingslammet når strømmen forsvinner, men vi ser i ettertid at vi hadde en god plan. Det er fint å kjenne på hvor godt rustet vi er til å håndtere situasjonen og bidra, sier Lars Erik Nordseth i Tolga Røde Kors.
- Nå i etterkant ser vi at vi var godt forberedt og vi mener vi bidro bra til kommune og befolkning. Det er også veldig hyggelige tilbakemeldinger fra kommunene. De har sagt at den jobben vi gjorde ga dem en ekstra trygghetsfølelse, forteller Gunn Kari Gran Haugen i Tynset Røde Kors.
- Da realiteten inntraff så ble vi tatt litt på senga. Vi begynte å ringe det øyeblikket vi hadde mistet mobilnettet og gikk raskt over på nødnett. Jeg ser at vi har noen forbedringspunkter, men vi er alt i alt fornøyd med innsatsen vår. Vi tok raskt kontakt med kommunen og kjørte også rundt til noen naboer for å fortelle at vi kunne bidra om de trengte hjelp, sier Svein Arthur Engåvold i Os Røde Kors.