Tre smilende personer i kassen på gjenbruks-butikken. Vis bildetekst
Det var stor pågang og brede smil i kassen hele åpningsdagen - og etterpå. Foto: Hanne Tveit, Hike kommunikasjon

Gjenbruk med mening – og millionomsetning

I løpet av sine første syv uker omsatte Røverkjøp 1 million kroner.

Torsdag 5. juni åpnet Røverkjøp med blåsere fra Stavanger Symfoniorkester, show fra Rune Bjerga og Espen Hana, taffelmusikk med Morten Golimo, taler, kaker og lange køer!

Åpningen ble ikke mindre enn en festdag, og leder for Tilbakeføringssenteret, Ingrid Neteland hadde bunaden på for anledningen.

– Vi skjønte at dette var en suksess da det etter 40 minutter var solgt for 26 000 og det fortsatt var lange køer til kassen, sier Ingrid.  
Hun forteller at de internt hadde hatt et veddemål på hvor mye de ville selge for første dagen. Resultatet overgikk det alle kunne drømme og håpe på. 

– 178 000! Det er helt elleville tall! Vi hadde stor pågang helt fra vi åpnet dørene og til vi stengte kl 19.00. Folk hadde virkelig fått med seg åpningen og ville sikre seg gode røverkjøp!

Kvinne klipper snor mens flere mennesker ser på.
Melissa Martinsen, deltaker ved Tilbakeføringssenteret, hadde æren av å klippe snoren og åpne butikken.

Men suksessen stoppet ikke ved åpningshelgen. Allerede etter syv uker kunne de annonsere at butikken hadde omsatt for hele 1 million kroner. 

– Vi har hatt et jevnt trykk i butikken hele veien, og det sier seg selv at mange har vært innom Røverkjøp med sånne salgstall, sier Ingrid, og fortsetter: 

– Og det beste er at alt overskudd går rett tilbake til Røde Kors og lokal aktivitet! 

Navnet måtte bli Røverkjøp!

Ideen om en gjenbruksbutikk som kunne være en plass der deltakerne ved Tilbakeføringssenteret kunne få arbeidstrening og nye utfordringer kom til Ingrid for litt over halvannet år siden. Fra ideen var født gikk det ikke lange tiden før navnet – litt tilfeldig, kom på plass. 

– Det var svogeren min, irriterende nok, som utbrøyt at butikken selvfølgelig måtte hete Røverkjøp siden det tross alt var tenkt at gamle røvere skulle jobbe her, sier Ingrid, som er smått oppgitt over å ikke ha kommet på navnet selv. 

Visjonen er ganske enkel: du skal komme tilbake. For deltakerne og frivillige betyr Røverkjøp en plass å være, en plass å høre til, og en plass de får utfordret seg selv og kjenne på ansvaret du får i arbeidslivet.  

For kundene betyr det at Røverkjøp skal gi alle en grunn til å komme tilbake. En butikk med sjel, historie, og ikke minst: gode røverkjøp!

Værekraft og bærekraft 

– Kompisen min burde få komme til Røverkjøp å få kjenne at han ikke er hatet av samfunnet, sier en deltaker.  

Deltakere ved Tilbakeføringssenteret har av ulike grunner vært utenfor jobb og samfunnet, og har slitt med å finne veien sin tilbake. Røverkjøp er et viktig steg på veien for flere. 

– Vi tror på værekraft og bærekraft, sier Ingrid. Værekraft fordi det å bare være en plass der du møter noen som smiler til deg, snakker med deg og lar deg prøve deg frem er utrolig verdifullt. Og bærekraft fordi gjenbruk er bra for lommeboka og planeten.  

Sammen kombinerer Røverkjøp både sosial inkludering og bærekraft. Ingrid tror dette er nøkkelen til suksessen. 

– Vi får stadig høre av kunder at de har hørt om oss fra andre, eller lagt merke til oss i sosiale medier, og det er utrolig stas, sier Ingrid.

Kvinne i bunad på scene foran mennesker
Ingrid Neteland takker alle som har bidratt til Røverkjøp og alle som kom på åpningen. Foto: Hanne Tveit, Hike kommunikasjon

 Enorm giverglede
– Da vi først begynte å planlegge for Røverkjøp var en av bekymringene vi hadde hvordan vi skulle klare å ha nok varer til enhver tid, sier Sigurd Egeland ved Tilbakeføringssenteret, og fortsetter: 

– Men vi har ikke hatt det problemet i det hele tatt – snarere tvert imot!

For pågangen med folk som har hatt lyst til å gi til Røverkjøp har vært enorm. Alt fra store sekker med klær, til gamle sofaer, bord og stoler. Pågangen har vært så stor at Ingrid og gjengen på et tidspunkt måtte be om en pause. 

– Vi gikk ut offentlig og sa at vi trengte en pause på et par uker bare for å rydde lageret og få oss en oversikt! Det er helt enormt hvor mye folk har gitt til oss, og hvor mye fint vi har fått inn som folk ikke vil ha lenger, sier Ingrid.  

Det har vært en bevisst strategi at Røverkjøp skulle knyttes sterkt sammen med Røde Kors sin merkevare, fordi det er en merkevare mange har et positivt inntrykk av og forhold til. 

– Vi har fått tilbakemeldinger på at det er nettopp fordi at det er tilknyttet Røde Kors at folk vil gi til oss. Det er livssynsuavhengig, og det er viktig for mange, sier Sigurd.

Tusenvis av dugnadstimer 

Mye skulle være på plass før åpningsdagen og mange har jobbet intenst i flere måneder, men den virkelige prøven var å få hele lokalet klart på kun én måned. 

– Vi overtok nøklene rett før 1. mai, og skulle åpne en drøy måned etterpå. Vi visste det ble knapt, og vi visste det ville kreve en enorm innsats av frivilligheten og organisasjonen, sier Ingrid. 

Hele 1000 kvadratmeter skulle pusses opp og males, vegger skulle bygges, hyller monteres, lamper fikses, varer sorteres og ryddes, skilt skrevet – alt du kan tenke deg når du skal åpne en butikk for første gang. Mengden dugnadsarbeid er godt opp på tusentallet, om ikke mer.  

– Det som er ekstra kjekt er at vi har gjort alt selv og brukt nettverket vårt der vi har trengt ekstra kompetanse. Jeg tror alle som har vært involvert her fra tidlig morgen til sent på kvelden har lært mye de ikke kunne fra før, forteller Ingrid og avslutter:

– Vi er så utrolig takknemlige for innsatsen alle har lagt ned i dette for å få det til, dette er Røde Kors på sitt beste! 

Butikken er en del av Stavanger Røde Kors, og er lokalisert i Hillevågsveien 101.