Tar samfunnsansvar
Som daglig leder i firmaet Rørgutta, er det en selvfølge for Børre Randow at han legger til rette for at de ansatte skal kunne gjøre en frivillig innsats.
- Jeg vet hvor viktig det er å gi tid til frivillig arbeid. En dag er det kanskje vi som sitter der med behov for hjelp, sier Randow.
Rørleggerfirmaet han driver har 4 ansatte, men det er bare én av hans ansatte som er frivillig i hjelpekorpset. Avtalen dem imellom er at hans ansatt som er frivillig iRøde Kors skal kunne få fri fra jobben dersom han blir kalt ut på oppdrag i arbeidstida, men det må la seg gjøre rent praktisk. Bedriften er så klart avhengige av at de klarer å levere på det de har lovet kundene sine.
- Jeg sier i de fleste tilfeller ja til at han kan dra. Noen ganger går det og andre ganger ikke, men jeg er opptatt av å tilpasse og legge til rette for alle mine ansatte i forhold til deres behov.
Han har ikke regnet på hvor mye det koster selskapet at Stian av og til får fri.
- Det går litt opp og ned hvor mange oppdrag det er, men jeg føler ikke at vi taper noe på dette. Foreldrene mine var aktive i Røde Kors og jeg var selv med i Røde Kors, så jeg vet hvor viktig det er at noen gjør denne frivillige innsatsen, sier han.
Det er lettere å være frivillig når en har en arbeidsgiver som er positiv
Deltok på dugnad
Før jul satt hele firmaet i Rørgutta av tre timer etter lunsj for å hjelpe til med dugnad i anledning Skien Røde Kors sin juleaksjon.
- De fleste av oss har det veldig godt, og når Stian spurte oss om vi kunne bidra litt midt i julestria, var det egentlig ingen diskusjon om vi skulle gjøre det. Vi måtte bare få kabalen til å gå opp slik at vi fikk levert det vi skulle.
Gutta i firmaet stilte med to av rørleggerbilene sine og hjalp de frivillige med å kjøre ut matkasser til familier som slet med å få endene til å møtes. De så hva det betydde for dem de leverte til, og mange var veldig takknemlige da de banket på.
- Det å være med på noe sånt, gir et litt annet perspektiv. Det var fint å få være med på og vi tok med oss lærlingen vår på 20 år. Jeg er glad for at vi kunne lære ham verdien av frivillig arbeid.
Betyr mye
Stian Thorstensen, som er frivillig leder for hjelpekorpset i Skien Røde Kors og jobber hos Rørgutta, sier det betyr mye for han at han har en sjef som forstår hva Røde Kors gjør og at han legger til rette for at han skal kunne gjøre en innsats for dem som trenger det.
- Det er lettere å være frivillig når en har en arbeidsgiver som er positiv, sier han.
I Røde Kors finnes det ulike forslag til kontrakter for arbeidsgivere og frivillige som tar for seg ulike løsninger. En kan for eksempel avtale fri med betalt for frivillig arbeid et visst antall timer per år, eller så kan det avtales 10 dager ubetalt frivillig arbeid, men hver arbeidsgiver og frivillig må også forhandle detaljer ut fra arbeidssituasjon og oppdragene som skal løses.
- Jeg kan jo ikke reise fra jobben om jeg får et hasteoppdrag mens jeg er hos en kunde der vannet er stengt av for eksempel.
Her er kommunikasjon og forståelse for hverandres perspektiv alfa og omega og fleksibilitet en viktig egenskap hos selskapet.
Fleksibilitet fra arbeidsgiver for andre frivillige i Røde Kors kan også være viktig. Røde Kors er en beredskapsorganisasjon som stiller opp i de store og alvorlige hendelsene i samfunnet og da vil også omsorgs-frivilligheten bidra inn med sine varme hender, tid og kunnskap.
Til arbeidsgivere
Faktaboks:
Redningstjenesten i Norge utøves som et samvirke basert på en nasjonal dugnad mellom
en rekke offentlige organer, frivillige organisasjoner og private virksomheter og
personer. Dette samvirkeprinsippet er en av bærebjelkene som danner grunnlaget for en velfungerende redningstjeneste.
Redningstjenesten er i stor grad basert på innsatsen fra frivillige redningsmannskaper.
Disse blir kalt ut både ved redningsoppdrag, alvorlige hendelser og katastrofer. Oppdrag iverksettes døgnet rundt, og den viktige lokale beredskapen som de frivillige opprettholder er ikke mulig uten velvillighet fra arbeidsgiverne til de frivillige redningsmannskapene.