Oppfordrer til trygg ferdsel også på vei til fjellet

Røde Kors oppfordrer påskebilister til trygg kjøring og til å vise hensyn i trafikken. Onsdag i påskeuken er en dag med stor utfart og det er mange som er på vei mot påskeferie.

– Sett sikkerheten først, beregn god tid, kjør etter forholdene og vis hensyn til andre trafikkanter slik at alle kommer seg trygt fram, er oppfordringen fra Roy Worum, fra Røde Kors Hjelpekorps.

Til nå har påsken vært rolig, med stor forskjell i utfarten rundt om i landet. Røde Kors er denne påsken på plass ved 150 vaktstasjoner rundt om i landet, med rundt 1200 frivillige i beredskap.

– Så langt har Røde Kors Hjelpekorps hatt 91 oppdrag, hvor av 13 søksoppdrag og 70 henteoppdrag, 3 skred og 5 annet oppdrag, sier Worum.

Det forventes stor påskeutfart denne onsdagen, samtidig som det er krevende værforhold på fjellet, inkludert på veiene. Flere steder rundt om i landet deltar frivillige fra Røde Kors på markeringer langs utfartsveier, for å sette fokus på sikkerhet, både på veien og til fjells.

Voss Røde Kors Hjelpekorps deltar i "Gladkontrollen 2024" hvor bilister stanses i påskeutfarten. Med seg på veien får de gode råd om trygg ferdsel på veien, på fjellet og på hytta. Gladkontrollen er et felles tiltak hvor mange aktører bidrar, inkludert blålysetatene, næringslivet og ulike organisasjoner.

Haugesund Røde Kors Hjelpekorps står på Shell stasjonen på Knapphus langs E134 i retning mot Haukelifjell. Her har de stått hver påske i over 20 år. Deler ut roser og forebyggende info til alle som stopper på langs den trafikkerte utfartsåren. Budskapet er tydelig: Kjør forsiktig, noen er glad i deg. Med på opplegget er også Påskeharen som deler ut snop til de små og alle bilister får med en brosjyre med fjellvettregler og info om trafikksikkerhet.

For pressehenvendelser, kontakt: Røde Kors pressevakt +47 94 87 29 99 (ikke SMS) eller pressevakt@redcross.no