Felles verktøy gjør påskeberedskapen bedre

Røde Kors har gode erfaringer etter første påske med nytt verktøy for den frivillige redningstjenesten i Norge.

– Dette gjør søk og redningsaksjoner mer effektive. Det er viktig med gode systemer som gjør koordinering av innsatsen bedre, slik at de frivillige redningsressursene og politiet kan jobbe godt sammen, sier Sigbjørn Ljusnes, i Røde Kors Hjelpekorps.

Det nye aksjonsstøtteverktøyet, kalt Faks, gjør det enklere å holde oversikt over alle som deltar i en aksjon, for eksempel et søk etter savnet eller en redningsaksjon.

– Når alle som deltar bruke samme system gjør det samarbeidet lettere og kommunikasjonen bedre. Informasjon kan deles med alle aktørene på en trygg måte tidlig. Dermed kan vi komme raskere i gang, som er viktig når det haster, sier Ljusnes.

I det nye systemet kan alle som deltar få oppdrag imens de er ute i terrenget, dermed sparer man mye tid. Også når det gjøres et funn, kan informasjon deles raskt. Gjennom påsken har Faks vært i bruk i flere aksjoner der frivillige fra flere organisasjoner har jobbet sammen, slik som i søket etter en savnet kvinne i Telemark, en aksjon som pågikk i flere dager.

– Det våre frivillige rapporterer tilbake er at dette gjør innsatsen enklere og mer effektiv. På samme måte som det var en tid før og etter nødnett, som gjorde det enklere for alle aktører å snakke sammen, gjør aksjonsstøtteverktøyet det enklere å koordinere aksjoner, sier Ljusnes.

Røde Kors Hjelpekorps er den største frivillige organisasjonen i redningstjenesten. Hjelpekorpset har nærmere 6000 kvalifiserte frivillige, og har 150 vakthytter over hele landet. I snitt deltar de frivillige i rundt 1700 aksjoner hvert år.

For pressehenvendelser, kontakt: Røde Kors pressevakt +47 94 87 29 99 (ikke SMS) eller pressevakt@redcross.no