Coca-Cola foundation donerer 2 millioner til kors på halsen
Coca-Cola Foundation bidrar med 200 000 USD (ca. 2 millioner kroner) til Røde Kors sitt arbeid med oppskalering av aktiviteter i forbindelse med COVID-19-pandeminen.
Pengene skal spesifikt gå til å støtte det nye svarstedet som er opprettet i Bergen, som åpnet kort tid etter innføringen av de nasjonale restriksjonene i forbindelse med COVID-19-pandemien.
Det ble tidlig klart at barn og unge er svært sårbare grupper i koronatiden, og at barn og unge har ekstra behov for støtte og muligheten til å snakke med trygge voksne.
Kors på halsen
Kors på halsen er et samtaletilbud for barn og unge. Tjenesten er et landsdekkende lavterskeltilbud til barn og unge under 18 år.
Kors på halsen er en Røde Kors-aktivitet med en historie tilbake til 1984. Hvert år mottar Kors på halsen ca. 34,000 henvendelser. I dag består Kors på halsen av et tilbud om gratis telefon, chat, epost eller diskusjon på forum.
Coca-Cola Foundation og Røde Kors
Coca-Cola har støttet Røde-Kors sitt arbeid med å skape møteplasser for unge i Oslo-området i 19 år. Samarbeidet ble nylig utvidet til resten av landet, og midlene er satt av til arbeidstrening for unge gjennom ulike aktiviteter på Røde-Kors sine ungdomssenter, Fellesverket, åtte ulike steder i Norge.
I forbindelse med Covid-19-situasjonen har Coca-Cola Company globalt, sammen med sine tapperipartnere og The Coca-Cola Foundation donert 120 millioner dollar til hjelpearbeid. Det skjer både gjennom finansiell støtte til ideelle organisasjoner som leder hjelpearbeidet, slik som Røde Kors, og gjennom drikke til de som jobber med å stoppe spredningen av Covid-19. I Norge går støtten på 2 millioner kroner til nettopp Røde Kors sitt arbeid med ungdom.
– I dag er det mange unge som trenger ekstra støtte, kanskje mer enn noen gang. Når koronaepidemien rammet Norge var det naturlig for oss i Coca-Cola å fortsette fokuset på å hjelpe ungdom. Røde Kors gjør en utrolig viktig innsats for unge her til lands, og vi er veldig glade for å støtte samtaletilbudet «Kors på halsen» gjennom donasjonen fra The Coca-Cola Foundation, sier Barbara Tönz, administrerende direktør i Coca-Cola AS.
– Vi ser behovet for å ruste opp tjenesten enda mer, slik at flere barn og unge får svar når de tar kontakt. Selv om mange har startet på skolene igjen, er det fremdeles mye som er annerledes for de unge. Dette og mye mer kan de snakke om når de kontakter Kors på halsen. Midlene fra The Coca-Cola Foundation vil muliggjøre det å åpne et svarsted til. Det er mange voksne som ønsker å bidra, og denne gangen kan også de som bor i Bergen og omegn melde seg som frivillig til Kors på halsen – sier Nelli Kongshaug, leder for Kors på halsen i Norges Røde Kors.