Telenor

Telenor Norge har vært samarbeidspartner med Røde Kors siden 2006. Helt siden starten har fokuset vært samtaletilbudet for barn og unge; Kors på halsen.

Kors på halsen skal være stedet barn og unge kan snakke, maile eller chatte med en trygg voksen om det de har på hjertet. Sammen med Telenor Norge, Medietilsynet og Barnevakten står Kors på halsen bak kampanjen Bruk Hue som besøker norske skoler med fokus på klassetrinnene 6. til og med 10. trinn. Bruk Hue adresserer problemstillinger rundt nettvett og mobbing generelt og nettmobbing spesielt. Foreldrene til barna får det samme tilbudet på kveldstid.

Kampanjen Bruk Hue ble startet i 2009, og var da rettet mot elvene på ungdomskolen. Underveis har partnerne sett behov for å nå yngre elever med lignende budskap, og fra 2015 fikk også elevene på 6 og 7 trinn muligheten til å få besøk av Bruk Hue.

Partnerne i Bruk Hue har en tett faglig dialog, og kunnskapen Kors på halsen har om målgruppen er en viktig del av innsikten som ligger til grunn for kampanjen og det kontinuerlige arbeidet som gjøres for å utvikle både Kors på halsen og Bruk Hue.

Basert på de gode erfaringene fra Bruk Hue i Norge, og innsikt i utfordringer barn og unge møter i de andre landene Telenor opererer, startet Telenor opp lignende initiativer i alle de andre landene de har mobilselskaper.

Telenor Norge og Røde Kors har under samarbeidet utviklet andre aktiviteter sammen. I 2015 og 2016 har vi gjennomført nettbrettkurs for eldre og for migranter. Ettersom stadig flere tjenester i samfunnet blir digitale så vi det som viktig å tilby trening i digitale ferdigheter både for eldre og migranter.

Barn i nød trenger din hjelp Bli fadder! Lukk x