Mer enn doblet pågang hos digital leksehjelp under koronatiden
Hverdagen med hjemmeskole kan være utfordrende for mange elever etter å ha vært borte fra klasserommene i ukesvis. Røde Kors svarer med å trappe opp den digitale leksehjelpen.
Én av dem som merker at det har strømmet flere leksehjelpere til, er Rikke Skov. 29-åringen er frivillig i Oslo, og har vært med i Digital leksehjelp et års tid.
– 10 minutter med chat kan bety utrolig mye for elever som ikke får hjelp med lekser hjemme. Man merker at de setter utrolig stor pris på det, sier Skov.
Hun bidrar som leksehjelper på vakt én gang uka, to timer av gangen. Da hjelper hun elever i språkfag, samfunnsfag, mediefag, mat og helse og kroppsøving.
En dytt i riktig retning
– Mange spør om norskfaget. Det kan være rettskriving, analyse av bøker og film eller noe annet. Kunsten er å ikke bare gi fasit, men få elevene til å se at de kan formulere seg på en annen måte. Jeg pleier å si til dem at jeg ikke kan gi alle svarene, men at dette finner vi ut av sammen. Mange trenger bare en dytt i riktig retning.
Skov synes det er givende å kunne bruke sin egen kunnskap for å hjelpe andre.
– Det gir en god følelse, og det er jo i tråd med norsk dugnadsånd å bidra når man har mulighet til det. Hva er egentlig to timer i en hverdag? Det hadde fort forsvunnet på sofaen.
Betyr mye for elevene
– Våre frivillige får mye skryt fra elevene. Mange forteller at de setter pris på at tilbudet finnes, og at dette er en stor hjelp i hverdagen nå som det ikke er undervisning i klasserommene, forteller Marie Thurmann-Moe, leder for digital leksehjelp i Røde Kors.
Til vanlig er det fysisk leksehjelp på Fellesverkene, Røde Kors’ ungdomshus i de store byene. Når disse nå er stengt på grunn av smittevernhensyn, trappes den digitale leksehjelpen kraftig opp.
Tidligere tok rundt 60 elever kontakt med digital leksehjelp hver dag. I koronatiden tar 150–200 elever kontakt daglig. Det rustes opp for enda høyere kapasitet under eksamens- og tentamensperioden. Frivillige fra Ålesund, Bergen, Stavanger og Oslo bidrar til at enda flere elever får leksehjelp enn tidligere.
– Vi har en fantastisk leksehjelpsdugnad på gang hvor mange distrikter er med. Jeg er glad for at så mange flinke leksehjelpere rundt i landet vil bidra, sier Thurmann-Moe.
– Våre frivillige får mye skryt fra elevene. Mange forteller at de setter pris på at tilbudet finnes, og at dette er en stor hjelp i hverdagen nå som det ikke er undervisning i klasserommene.
Nye frivillige strømmer til
Mens de frivillige på leksehjelpen til vanlig sitter sammen på vakt, har de nå «hjemmekontor». Under vakten kommuniserer de frivillige gjennom programmet Slack, hvor de også kan få hjelp eller veiledning om man sitter fast med en oppgave.
– Når man sitter hjemme, mister man det sosiale aspektet. Det er fantastisk at vi klarer å holde leksehjelpen åpen nå når alt det andre rundt oss ikke er som det pleier å være, sier Skov.
Hun forteller at mange nye frivillige nå strømmer til.
– Jeg må få skryte litt av de andre frivillige. På en vanlig vakt er vi rundt syv frivillige, men nå er vi opptil 20. Mange strømmer til, og da får vi hjulpet enda flere. De er gira på å hjelpe, og det er flott å se hvordan de frivillige trår til der hvor det er behov.
Både grunnfag og valgfag
Det er særlig grunnfagene norsk, matte, engelsk og samfunnsfag mange elever spør om ekstra hjelp i. Også valgfag som språkfag, kjemi og fysikk er det mange som spør om.
– Det er erfarne leksehjelpere som bidrar, og de gjør en fantastisk innsats. Vi får mange tilbakemeldinger om at de synes det er gøy å være på vakt, sier Thurmann-Moe.