Vis bildetekst
Sykkeltips fra et sted som reparerer mer enn bare sykler
Vinteren nærmer seg, og mange gjør klar sykkelen for sesongpause. For Red Bike betyr høst og vinter nye oppgaver, flere servicejobber og et tydelig fokus på å sikre at syklene tåler kulda.
Samtidig fortsetter verkstedet sitt viktigste arbeid: å gi tidligere straffedømte en reell sjanse til å skape en mer stabil hverdag.
Red Bike
Red Bike drives av Nettverk etter soning i regi av Røde Kors, og fungerer som et fullverdig sykkelverksted – med et samfunnsoppdrag i bunn. Her får deltakere som har vært gjennom soning arbeidstrening, rutiner og et fellesskap som gjør overgangen til et liv uten rus og kriminalitet mer håndterlig.
De frivillige på Red Bike har god kompetanse på stell og vedlikehold av sykler og deler gladelig sine beste tips nå som vinteren nærmer seg.
Joffe som har jobbet på sykkelverkstedet siden 2019 forteller:
Slik klargjør du sykkelen for vinterlagring
- Vask sykkelen grundig med såpe og vann – gjerne med høytrykkspyler.
- Tørk av både vann og gjenværende skitt.
- Olje kjedet godt.
- Sjekk bremsene og bytt bremseklosser hvis det trengs.
- Smør bremsevaierne.
- Sørg for at dekkene har riktig lufttrykk.
- Gå over alle skruer og se at ingenting sitter løst.
- Ta en kort testtur for å avdekke eventuelle problemer.
- Lagre sykkelen innendørs – gjerne hengende på veggen.
- Gjenta en rask sjekk av det samme når våren kommer.
Spar tid og penger
Dette grunnleggende vedlikeholdet gjør at sykkelen er klar når temperaturen stiger igjen, og kan spare både tid og penger.
Joffe sier at det er mange som sykler om vinteren, det er fullt mulig med noen små tilpasninger:
- Lys foran og bak er påbudt når det er mørkt.
- Bytt til piggdekk eller reduser lufttrykk for bedre grep.
- Bruk refleks og synlige klær for å bli sett i trafikken.
- Vask sykkelen jevnlig – veisalt gir økt slitasje og rust.
- Vær ekstra nøye med kjede, gir og bremser. Slitasjen er høyere på vinterstid.
Yrkesstolthet i praksis
På verkstedgulvet står både enkle tursykler og avanserte elsykler side om side. Noen trenger en kjapp service, andre krever omfattende reparasjoner. For deltakerne betyr dette opplæring i alt fra grunnleggende vedlikehold til feilsøking på moderne teknologi. En av de frivillige forteller at det er nettopp bredden i oppgaver som skaper både faglig stolthet og mestring.
Verkstedet tar inn sykler andre verksteder gjerne gir opp, noe som gir gode læringssituasjoner – og ofte gode kupp for kundene. Red Bike selger også brukte sykler som er satt i stand, og inntektene går tilbake til Røde Kors’ arbeid med å støtte tidligere straffedømte.
Et miljø som gir tilhørighet
For mange som bruker tilbudet, blir Red Bike et sted det er godt å være. Det handler ikke bare om jobboppgaver, men om et miljø der tilhørighet, trygghet og forutsigbarhet er like viktig som selve sykkelfaget. Flere opplever at nettopp denne kombinasjonen gjør at de blir værende over tid.
I 2017 tok Nettverk etter soning initiativ til å åpne landets første Tilbakeføringssenter. Målet med Tilbakeføringssenteret har vært å skape et sosialt samlingspunkt og samtidig gi tilbud om mest-mulig-på-ett-sted for målgruppen.
Bredden av ressurser, kompetanse og aktiviteter skal møte deltakernes behov og levekårsutfordringer. Voksenopplæringen (OIK), Kriminalomsorgen, Røde Kors og NAV er alle lokalisert under samme tak.
I kjelleren på tilbakeføringssenteret finnes Red Bike sykkelverksted og kafeen Røverkaffe Oslo som drives som arbeidstreningsarenaer for straffedømte som har som mål å komme ut i ordinær jobb.
I en sesong der mange sykler parkeres, fortsetter Red Bike arbeidet – med både sykler og mennesker som trenger å holdes i gang.
Les mer om nettverk etter soning og hvordan du kan bidra her: https://www.rodekors.no/tilbudene/nettverk-etter-soning/