toppbilde

Først ute med Øyeblikkelig omsorg

Når uforutsette hendelser skjer, vil frivillige i Kristiansand Røde Kors være forberedt til å hjelpe.

Over 80 frivillige møtte opp da det første oppstartsmøtet til Øyeblikkelig omsorg ble holdt i høst.

– Å kunne stille opp og gjøre en fornuftig innsats for samfunnet når det utenkenlige skjer, krever god beredskap. Det er før krisen du kan lære opp folk, ikke når vi står midt i den, sier initiativtaker Bjørn Tobiassen.

Sammen med en dedikert ressursgruppe startet lederen for Kristiansand Røde Kors, oppbyggingen av Øyeblikkelig omsorg i høst, en tjeneste Kristiansand Røde Kors er først i landet med. Han kan fortelle at over 80 frivillige var til stede på oppstartsmøter i november. Opprinnelig plan var å arrangere tre møtekvelder. På grunn av stor pågang var det nødvendig med fem. Hva er grunnen til en så massiv oppslutning?

– Folk tror på dette og ønsker å være med å bidra til fellesskapet. Til nå har pågangen av frivillige som har lyst til å gjøre en forskjell vært stor.

Bjørn Erik Tobiassen
portrett av mann
– Noen må gjøre sivilsamfunnet beredt til å yte kvalifisert hjelp til medborgere i krise. Jeg mener at oppgaven ligger i formålet til organisasjonen vår, sier Bjørn Erik Tobiassen, leder i Kristiansand Røde Kors

Arbeidet med å få i gang en satsing på omsorgsberedskap i kommunen startet for halvannet år siden. Da startet Tobiassen en kartlegging med å finne tidligere Røde Korsere med erfaring til å danne en operativ kjerne. Slik kom ressursgruppe for Øyeblikkelig omsorg i gang, som rekordraskt fikk over 100 navn på lista.

– Vi har mange typiske Røde Korsere som hater å gå glipp av noe. Ser de noe de har lyst til å være med på, melder de seg på. Det ser vi fra tiden med pandemi, smiler Tobiassen.

Samhandling med kommunen

Når alvorlige hendelser oppstår, er det politiet og kommunen som har hovedansvaret for beredskapen.

– Det er kommunen som «eier» krisen. Men vi kan lære opp folk som har lyst til å ta ett steg fram når det trengs, og som kan gjøre en innsats både på psykososial omsorg og støtte, informasjon og forpleining.

Bjørn Erik Tobiassen

Dette setter Kristiansand kommune, med beredskapssjef Sigurd Paulsen i spissen, stor pris på. Han sier det er avgjørende for kommunen å ha et godt samarbeid med frivillige organisasjoner når kriser inntreffer.

– Ildsjelene i Røde kors viser vei når det gjelder hvordan organisasjonen klarer å mobilisere og støtte opp om kommunens beredskapsarbeid. Medlemmene er en viktig ressurs, spesielt under større beredskapssituasjoner hvor vi trenger bistand fra frivillige som som er organisert og har en grunnopplæring.

Bygger på tidligere erfaring

I en verden med mer ekstremvær og urolige tider blir det viktigere å være forberedt også på de verste scenarier. I løpet av de siste årene har mange hendelser satt den lokale beredskapen og hjelpeapparatet i Agder på alvorlige prøver. Senest i vinter herjet det snøkaos i Arendal, hvor mange ble innesnødd, og hjemmesykepleien måtte fraktes rundt på snøscootere. Det er slike hendelser beredskapsjefen mener vi må være forberedt på.

 Den nye tjenesten bygger på erfaringer fra koronapandemien, da frivillige fra Røde Kors bidro med testing av passasjerer som kom med ferjene til Kristiansand.

folk med munnbind
Frivillige fra Kristiansand Røde Kors klar for koronatesting. Foto: Kamilla Steinsvåg.

– Pandemien er bare et eksempel på hvordan kommunen trengte støtte fra frivillige. Vi håper at Røde Kors og Øyeblikkelig omsorg kan bli en viktig bidragsyter for kommunen når krisen rammer.

Sigurd Paulsen

Viktig med god oppfølging

– Alvorlige hendelser tar ikke slutt - de vil fortsette å komme. Derfor er det viktig at de frivillige som har mulighet til å bidra, også får en ordentlig opplæring, understreker Tobiassen.

 Tjenesten skal ha to fagsamlinger i året og ytterligere øvelser som er aktuelle på hver sine områder. Røde Kors skal kartlegge kompetanse, fra yrkesprofesjon, sertifiseringer og språk slik at utkallingsgruppene reflekterer de ulike kompetansene.

3 tips til oppstart fra Kristiansand Røde Kors

  • Involver kommunen og ha en god dialog hele veien. Del kompetanse og kunnskap.
  • Det blir mindre sårbart hvis konkrete nøkkeloppgaver blir fordelt mellom flere frivillige.
  • Ring gjerne – vi vil gjerne dele våre erfaringer.