
Ivaretakelse av hjelperen
Ivaretakelse av hjelperen og ettersamtale er tilbud til frivillige som har hatt en belastende opplevelse som frivillig.
Som frivillig i Røde Kors, i møte med andre mennesker, kan man måtte stå i situasjoner som kan oppleves som belastende. Dette gjelder alle aktiviteter som frivillige, både i leteaksjoner, og i møte med barn, eldre, ensomme, døende, innsatte og andre.
For å ivareta frivillige på best mulige måte, finnes det et tilbud hvor frivillige kan snakke med andre frivillige, som er skolert i tilbudet om ettersamtale.
Hva er en oppfølgingssamtale?
En oppfølgingssamtale er en uformell samtale som gjennomføres rett etter en hendelse, krevende vakt eller oppdrag. Samtalen legger til rette for en enkel gjennomgang og ventilering av hendelsen. Dette bidrar til å redusere følelsesmessig uro i ettertid. Samtalen gjennomføres gjerne av nærmeste leder eller tilsvarende.
Hva er en ettersamtale?
En ettersamtale er en strukturert samtale som gjennomføres etter en hendelse i forbindelse med aktivitet eller særlig krevende oppdrag i Røde Kors.
Hensikten med samtalen er å
- bearbeide inntrykk fra hendelsen og forebyggende helseutfordringer på sikt
- bidra til at frivillige føler seg i varetatt og at de sitter igjen med en opplevelse av at ”dette kan jeg gjøre en gang til».
Ettersamtale bør gjennomføres når en hendelse eller oppdrag har vært
- emosjonelt belastende – f.eks. å møte mange mennesker som har opplevd en ulykke eller katastrofe
- uventet og voldsomt – f.eks. å ha blitt utsatt for trusler eller vold
- kaotisk, uoversiktlig – f.eks. store naturkatastrofer, brann, terror
- krevende over tid – f.eks. å gi hjerte-og-lunge redning over tid, selv om det gikk bra til slutt. Eller å være lenge i kriseledelse.
- manglende mestring – f.eks. opplevelse av ikke selv å ha kontroll over situasjonen. Å ha tatt eller satt andre i en situasjon med (for) stor risiko. Eller å ha tatt en svært vanskelig beslutning f.eks. å avslutte et søk eller ikke søke i et område hvor en person til slutt ble funnet.
Taushetsplikt
Den som har ettersamtaler har taushetsplikt, og du kan være trygg på at det du deler er godt ivaretatt.
Kontaktinfo
I Oppland er det disse du kan kontakte.
Nils Andreas Rustad (hovedkontakt) |
95083078 |
Ann Kristin Nordstrand Bærøy |
99463900 |
Jens Henrik Strande |
41060007 |
Marte Eika |
99028150 |
Monica Bjøkne |
92019786 |
Jan Arvid Dolve |
93045300 |
Oddbjørg Tove Nørstegård Bøe |
48156793 |
Mari Hasle |
90552318 |
Britt Helen Moe |
99129289 |
I Hedmark er det disse du kan kontakte:
Jan Nordengen (hovedkontakt) |
47803486 |
Magnus Kvaal |
90915317 |
Svein Solli |
95046450 |
Lotta Arnestad |
48428447 |
Lill-Cathrin Bergseteren Auestad |
91130814 |