kjørevert og kjøreelev ved bil Vis bildetekst
– Vi har god kontakt med kjørelærer på trafikkskolen, og det er nok en trygghet for oss begge to, sier kjørevert og Røde Kors-frivillig Jørn Thomassen. Foto: Ingeborg Øien Thorsland

Kjøretimer med mening

Å ta førerkort er en selvfølge for mange, men for andre kan det være en utfordring. I Møre og Romsdal har hvite biler med Røde Kors-logo og L-skilt blitt et velkjent syn i trafikken.

Tekst og foto: Ingeborg Øien Thorsland

– Å ta førerkort er dyrt nok i utgangspunktet. Habil skal være et tilbud for de som mangler nettverk og som ikke har familie eller venner med bil, sier daglig leder i Molde Røde Kors, Bente Flem.

Mengdetrening må til

Denne våren har Jørn Thomassen (73) vært kjørepartner for Gashaw (38) i Molde. Etter nærmere et halvt år med faste kjøretimer gjenstår nå en liten uke til oppkjøring. Med begge hendene på rattet og konsentrert blikk kjører Gashaw stødig gjennom sentrum av byen. Fra passasjersetet følger Jørn godt med og gir anerkjennende nikk og tilbakemeldinger.

I dag må kjøreferdighetene finpusses. Gashaw er godt på vei til å bli en trygg sjåfør, men synes fortsatt at tunneler kan være utfordrende. Nettopp derfor er dagens kjørerute lagt gjennom Moldes lengste tunnel.

–Det er ofte mengdetrening som må til for å bli trygg i trafikken.

Jørn, kjørevert
kjørevert og kjøreelev
– Jørn er en god kjørevert som har lært meg mye, sier Gashaw.

Fra kurs til aktivitet

Jørn er nylig blitt pensjonist og har selv fire barn som han har lært opp til å bli trygge bak rattet. Å drive med kjøreopplæring var derfor et naturlig valg av aktivitet da han i fjor meldte seg som frivillig i Røde Kors. Den tidligere lederen og konsulenten trengte noe å fylle opp tiden med, og etter tips fra kona meldte han seg på startkurs for nye frivillige i januar. Allerede i februar hadde han sin første kjøretime med Gashaw, og i løpet av våren har de to rukket å bli godt kjent.

– Vi prater om alt fra samfunnsaktuelle saker til matretter. Om hvordan det er her kontra hvor hun kommer fra. Men jeg må velge tema med omhu. Jeg kan jo ikke risikere at hun glemmer trafikken, smiler Jørn.

Enklere hverdag

Gashaw, som opprinnelig er kurder fra Irak, er i gang med både voksenopplæring og norsktrening. Hun drømmer om å jobbe i omsorgssektoren. Nå er hun også i gang med å oppfylle en annen drøm, nemlig å ta førerkort. Etter tre måneder på venteliste hos Molde Røde Kors ble det hennes tur.

– Med førerkort vil hverdagslogistikken bli enklere, og det er også en fordel når jeg skal søke jobb, sier trebarnsmoren mens hun lukeparkerer under kyndig veiledning fra Jørn.

Et kinderegg

I et fylke med store geografiske avstander, kan kollektivtilbudet være begrenset, noe som gjør at flere er avhengige av å kunne kjøre bil. I 2015 fikk distriktet en grunninvestering fra Gjensidigestiftelsen til biler til bruk i kjøreopplæring. I dag har de fire Habil-biler som ruller rundt i fylket.

Daglig leder Bente Flem sier at tilbudet så langt har hjulpet 10-15 elever pr. år med å ta lappen. Også flere etnisk norske ungdommer har hatt glede av dette tilbudet.

– Habil er som et som et ekstra stort kinderegg med flere ønsker og kan være så mye; både norsktrening, besøksvenn, flyktningguide og kjøreveileder i ett. Men det er viktig å poengtere at det vi tilbyr er mengdetrening, ikke kjøreopplæring.

Bente Flem, daglig leder i Molde Røde Kors
en dame bak rattet og kjørvert som passasjer
Habil er et tilbud om mengdetrening, ikke kjøreopplæring.

Endelig førerkort

En Habil-elev som i dag er lykkelig innehaver av førerkort, er Gashaw. Etter å ha strøket på første oppkjøring, fikk hun en ny mulighet i august. Denne gangen satt alt som det skulle. 

Om Habil

  • Krav til deltaker: Være over 16 år. Ha gjennomført trafikalt grunnkurs og startet opplæring hos autorisert kjøreskole
  • Krav til frivillig: En må være 25 år og ha hatt norsk sertifikat i 5 år. Eller samme krav i forhold til kursing som det er å være frivillig i Røde Kors