Hjelpekorpsets historie

Stiftelsesmøte ble holdt 20. januar 1976. Ved årets utgang var det 15 - 20 aktive medlemmer og en akutt-reserve på 30 - 35 personer. Virksomheten omfattet: 680 tjenestetimer, 200 timer med øvelser/korpsmøter, 23 tjenester (skirenn, roregatta, påskevakt med Dombås RKH, badevakter med Drøbak-Frogn RKH, tivolivakt med Ski RKH m.m.), 2 transporter, kjørt 550 km, avholdt 3 kurs i alt 77 timer og assistert 19 personer. Flere aktive deltok på ulike C- og B-kurs: samband, stab, sminke, instruktør og administrasjon. Ildprøven kom 8. juli med stor leteaksjon i Ås. Korpset stilte med 20 medlemmer og fra lokalforeningen møtte 20 av "reserven". KO var korpsets ansvar. Samarbeidet med de øvrige korps i Follo, Norsk Folkehjelp, lensmann og politikammer fungerte utmerket.

I løpet av 1977 kom depotet til å omfatte: 7 lagenheter, noe spesialutstyr og øvelsesmatriell samt 1 biltilhenger. Korps og reserve deltok i ettersøking i Østmarka, Bøler, Bjørkelangen og Enebakk samt 2 bilulykker og et snøras.

Året etter fikk korpset Ås kommunes gamle brannbil som ble gjort om til redningsbil med bl.a 4 KVA aggregat og lyskastere, også ble det kjøpt en mobiltelefon.

I 1979 ble korpset betrodd døgnvakten ved trygghetsvarslene. Badevakt med innkreving av parkeringsavgift Badeparkeringsvakt på Breivollvar en populær nyhet, og vakt for Kiwanis på deres store arrangement på Breivoll St. Hans aften er tradisjon. I 1980 arrangerte man tivoli i Ås sentrum, noe som ga et særdeles merkbart tilskudd til en særdeles slunken kasse. Noe tilsvarende kan man si om neste års start på rusfrie discoteque-lørdagskvelder for Ås ungdom.

I 1982 bidro Hjelpekorpset med betydelig dugnadsinnsats på det nye Røde Kors Huset.

I jubileumsåret 1986 var det 13 medlemmer på Dombås i påsken med lånt snøscooter og minibuss. Det var 10. året på rad vi assisterte det lokale hjelpekorpset! Den gamle brannbilen "Trekk-oppen" fra 1950 ble solgt og en brukt bårebil ble kjøpt.

1990 kjøpte man nok en bil, en Ford Transit 11 seters minibuss, mens bårebilen ble omregistrert til 7 seters personbil. Transport av funksjonshemmedet har foregått i alle år, men slike oppdrag har øket i det siste.

Etter mange år så ble transitten solgt og bårebilen ble solgt, I 2007 da ble det anskaffet en ambulanse og den ble bygget om og man fjærnet blålysene og sirenen, det ble montert gult lys i stedet for og den er i full drift.


Bilde er tatt i februar 2015 av Stig Persson for Østlandets blad