Eksempler på bruk
Her følger eksempler på prinsipper for bruk av profilen ved ulike behov og flater.
Eksemplene viser flere anbefalte måter å bruke grunnelementene på (logo, farger, fonter, grafiske elementer), og kan brukes til inspirasjon eller kopieres slik de er.
Det er brukt noen få bilder i eksemplene, for lettere å se hvordan prinsippene fungerer.
Sosiale medier
Ferdige bilder eller video lages på forhånd i egne verktøy. Dette sørger for en tydelig og konsistent visuell profil.
Farger
- Kun hovedfarger og rødskala.
- Variasjoner kan velges etter «stemning» i budskapet.
- «Punktumet» bør være rødt eller hvitt, for å beholde assosiasjon til korset.
Typografi
- Stor tekst fungerer fint både som stillbilde og med karuselleffekt hvor kun teksten veksler.
- Maks 20 % tekstmengde.
Foto
- Gjerne tett på personer. Det skaper nærhet, følelser og oppmerksomhet.
Bevegelse
- Tekst og «punktum», når mulig.
- Evt liten zoom i bilder.
Slik kan kvadratiske bilder med tekst se ut:
Eksempler på hvordan bilder med tekst kan se ut i stories:
Eksempler på hvordan vi bruker Instagrams egne verktøy
Instagram sine verktøy (tekst, GIFer osv) kan vi også bruke når vi lager stories. Siden Instagram stadig legger til og endrer mulighetene i stories gjelder det her å velge de alternativene som ligner mest på profilen vår
Brosjyrer, rapporter
Forside
Foto + utfallende felt
- Forsider skal gi forventninger til innholdet. Både motiv og ordlyd skaper denne forventningen. Fargebruk og grafiske elementer kan forsterke stemningen, og ikke minst tydelig vise hvem som er avsender.
- Røde Kors-logoen skal alltid være med på forsider. Den skal stå til høyre i formatet, opp eller nede. Den skal alltid ha minimumskrav til luft rundt, og gjerne mer.
- Store, gode fotografier fanger oppmerksomheten. Mennesker som ser inn i kameralinsen skaper nærhet, mens oversiktsbilder eller landskap kan f.eks. fortelle noe om en situasjon.
- Farger fra paletten velges etter tematikk og farger/stemning i foto. Husk å alltid ha med noe rødt. Gjerne mye.
Innside
- Primærfarger med detaljer i rødt
- Heading, ingress og bildetekster er det første, og for mange det eneste, som leses. Faktabokser kan ha kontrastfarger, eller være litt mer dempet.
- Store headinger, gode bilder, hvite flater og fine kontraster er nyttige stikkord for å lage sider som inviterer til lesing. Det kan godt være mye tekst, men hvit luft eller store bilder gir fine avbrekk i tekstmengden.
- Innrykk/brudd og trange marger gir et tøft uttrykk.
- Ikoner, bakgrunner og initialer er også gode elementer å bruke for å skape variasjon, interesse og leselyst.
Annonser på nett
- Bakgrunnsfarge eller foto helt ut i formatet.
- Logo alltid oppe, til venstre eller høyre.
- Store headinger, korte tekster.
- Tekst kan gjerne være på avgrenset hvit eller rød bakgrunn.
- Tekst kan stå rett på foto når bildet har «rolige» områder.
- Husk CTA og/eller les mer.
Annonser print
- Variasjoner med farger og uttrykk kan avstemmes til budskap og evt type trykk (avis vs magasin).
- Logo nede til høyre.
- Store headinger, forholdsvis korte tekster. Tekst kan gjerne være på avgrenset hvit eller rød bakgrunn. Tekst kan stå rett på foto når bildet har «rolige» områder.
- Husk CTA.
Plakat A3
- Stor heading, kort tekst. Gjerne mye luft – det gjør budskapet tydeligere. Ikoner og grafisk element kan brukes for å skape oppmerksomhet.
- Logo alltid til høyre, oppe eller nede.
- Husk CTA.
Uten foto
Hvit, alternativt rød, flate.
Med foto
Utfallende bilde. Tekst på avgrenset bakgrunn.