Farger

Røde Kors skal «eie» rødfargen. Det betyr at vi skal bruke rødt mye og aktivt for å gjøre oss mer synlig og gjenkjennelig i alle kanaler. Rødt identifiserer Røde Kors godt og skal brukes på en aktiv og god måte i den visuelle kommunikasjonen. I tillegg har vi sekundærfarger som gir assosiasjoner til natur og miljø.

Logofarger

Rødt, sort og hvitt er logofargene våre. Rødt og hvitt kan gjerne brukes som bakgrunnsfarger eller i grafiske elementer. Sort skal ikke brukes på store flater.

Primærfarger

Består av tre dype, varme farger og en klar rosa. Fargen jord kan brukes med alle tonene. Orange eller rust skal ikke brukes sammen med rosa.

305375-visuellidentitet-bilder-nett2

Sekundærfarger

Grønt og blått er inspirert av klima, natur og miljø. Fargene står godt til rødt. Når disse brukes, skal øvrige farger være logofargene.

De lyse tonene kan brukes som bakgrunnsfarger eller som et “mykt” alternativ til hvitt.

305375-visuellidentitet-bilder-nett3

Tips til bruk av farger

Husk at tekst skal ha en god kontrast til bakgrunnen, slik at lesbarheten er god.

For kanaler som sosiale medier, plakater og annonser på nett og print, er logofarger og primærfarger foretrukket. Det samme gjelder for kampanjer.

For brosjyrer, rapporter og nettsteder kan sekundærfargene brukes når det er fornuftig.

Vi bruker informasjonskapsler til å forbedre din brukeropplevelse og for at vi skal forstå hvordan du bruker våre nettsider. Personvernregler