Farger

Fargepalett hovedfarger, sekundærfarger og tilleggsfarger

Hovedfarger (logofarger)

Rødt, sort og hvitt er logofargene våre, og rødt skal være fremtredende og brukes som hovedfarge i kommunikasjon. Rødt identifiserer Røde Kors godt og skal brukes på en aktiv og god måte i den visuelle kommunikasjonen. Rødt og hvitt kan gjerne brukes som bakgrunnsfarger eller i grafiske elementer. Sort skal ikke brukes på store flater.
 
ROED-110x110-fargekode.png SVART-110x110-fargekode.png HVIT-110x110-fargekode.png HVIT-110x110-fargekode.png
RØD:
CMYK: 9-93-95-1
HTML: d52b1e
RGB: 212-43-30
SVART:
CMYK: 75-65-60-80
HTML: 1e1e1e
RGB: 30-30-30
 
HVIT:
CMYK: 0-0-0-0
HTML: ffffff
RGB: 255-255-255
 
 

Sekundærfarger

Består av tre dype, varme farger og en klar rosa. Fargen jord kan brukes med alle tonene. Orange eller rust skal ikke brukes sammen med rosa.

Orange-110x110-fargekode.jpg RUST-110x110-fargekode.jpg JORD-110x110-fargekode.jpg ROSA-110x110-fargekode.png

ORANSJE:
CMYK: 0-75-90-0
HTML: ea5a2a
RGB: 234-90-42

RUST:
CMYK: 20-100-100-30 
HTML: 96171a
RGB: 150-23-26

JORD:
CMYK: 0-100-100-65
HTML: 710000
RGB: 113-0-0

ROSA:
CMYK: 0-75-45-0,
HTML: f16670
RGB: 241-102-112 

Tilleggsfarger

Grønt og blått er inspirert av klima, natur og miljø. Fargene står godt til rødt. Når disse brukes, skal øvrige farger være logofargene.

HAV-110x110-fargekode.png HIMMEL-110x110-fargekode.png FROST-110x110-fargekode.png  
HAV:
CMYK: 85-60-40-15
HTML: 355770
RGB: 53-87-112
HIMMEL:
CMYK: 50-20-20-10
HTML: 7fa7b7
RGB: 127-167-183
FROST:
CMYK: 20-5-5-5
HTML: cddde7
RGB: 502-220-230
 
JUNGEL-110x110-fargekode.png TANG-110x110-fargekode.png TAAKE-110x110-fargekode.png  
JUNGEL:
CMYK: 55-35-80-20
HTML: 6C733E
RGB: 108-115-62
TANG:
CMYK: 30-20-55-10
HTML: b4b07d
RGB: 180-176-125
TÅKE:
CMYK: 10-5-20-5
HTML: E3E3CF
RGB: 227-227-207
 
LYS-GRAA-110x110-fargekode.png LYS-ROSA-110x110-fargekode.png    
LYS GRÅ:
CMYK: 0-0-0-10
HTML: EDEDED
RGB: 237-237-237
LYS ROSA:
CMYK: 0-8-4-0
HTML: FEF1F1
RGB: 254-241-241
   

De lyse tonene kan brukes som bakgrunnsfarger eller som et “mykt” alternativ til hvitt.

Tips til bruk av farger

Husk at tekst skal ha en god kontrast til bakgrunnen, slik at lesbarheten er god.

For kanaler som sosiale medier, plakater og annonser på nett og print, er logofarger og primærfarger foretrukket. Det samme gjelder for kampanjer.

For brosjyrer, rapporter og nettsteder kan sekundærfargene brukes når det er fornuftig.

Se eksempler på hvordan du kan bruke fargene her!

Vi bruker informasjonskapsler til å forbedre din brukeropplevelse og for at vi skal forstå hvordan du bruker våre nettsider. Personvernregler