
IKEA
IKEA har vært samarbeidspartner med Røde Kors siden 2016. Samarbeidet har et felles mål om å skape flere møteplasser for ungdom i hele landet.
Svenske IKEA er med over 400 varehus, salg av møbler og smarte løsninger til hjemmet godt kjent både i Norge og verden. IKEA åpnet i Norge i 1963 og er i dag opptatt av å ta samfunnsansvar og å være gode naboer for de rundt seg.
IKEA og Røde Kors
- Bransje: Møbelprodusent og detaljhandel
- Inngått partnerskap: 2016
- Form for partnerskap: Økonomisk støtte, kompetanseoverføring
- Støtten går til: Barn og unge i Norge
- Les mer om samarbeidet hos IKEA
I 2016 inngikk Røde Kors og IKEA et samarbeid med fokus på barn og ungdom i Norge. Dette innebærer blant annet aktivitetshusene Fellesverket, Barnas Røde Kors (BARK) og samtaletilbudet Kors på halsen.

Et nasjonalt nettverk av aktivitetshus
IKEA støtter blant annet nasjonal utrulling av aktivitetshusene Fellesverket over hele landet. Fellesskap, nettverk, og kompetanse er viktige stikkord, og aktivitetshusene skal være et sted hvor unge kan få utvikle seg på egne premisser, med støtte fra trygge voksne. I tillegg til økonomisk støtte, bidrar IKEA også med kompetanse og kunnskap i utformingen av Fellesverket, samt rekruttering av frivillige.
- Hos IKEA er vi overbevist om at et langsiktig arbeid er nøkkelen til endring. I tillegg mener vi at barn og unge er de viktigste menneskene i verden. Derfor har vi nå forpliktet oss til å hjelpe Røde Kors i å etablere aktivitetshus for ungdom over hele Norge.
Aktivitetshusene skal være aktive, sosiale og hjemlige steder med en høy grad av lokalt eierskap. I tillegg skal de gi en aura av å være del av noe større – et nasjonalt nettverk av aktivitetshus.
Samarbeid under koronakrisen
IKEA har også vært en viktig bidragsyter under koronapandemien. Da Røde Kors måtte avlyse påskeaktiviteter for barnefamilier på grunn av koronapandemien, stilte IKEA opp med både ansatte og utstyr til aktivitetspakker til barn og unge over hele landet. I samarbeid med blant annet IKEA delte Røde Kors ut 4.000 aktivitetspakker til barn over hele Norge, med blant annet aktivitetshefter, tusjer, fargestifter, påskegodt og kosedyr. I forbindelse med 17. mai delte Røde Kors i samarbeid med IKEA ut 520 blomster til eldre og ensomme over hele Norge.

Syria på 25 kvadratmeter
IKEA har i tillegg bidratt med å sette søkelys på krig og konflikt, med sin installasjon av en autentisk leilighet fra utbombede Syria på IKEAs varehus på Slependen utenfor Oslo. Prosjektet fikk omfattende omtale verden over.
Inngår samarbeid
IKEA inngår samarbeid med Røde Kors
SAGOSKATT + BARK
SAGOSKATT-kosedyrkolleksjonen til IKEA er designet fra barns tegninger. IKEA gir hele kjøpesummen til Barnas Røde Kors (BARK), om arrangerer aktiviteter for barn i alderen 6-13 år.
Syria på 25 kvadratmeter
IKEA satte, i samarbeid med Røde Kors, opp en autentisk leilighet fra utbombede Syria på IKEAs varehus på Slependen utenfor Oslo. Leiligheten ble satt opp i forbindelse med TV-aksjonen 23. oktober, og er basert på den virkelige leiligheten til en familie som bor utenfor Damaskus. Prosjektet fikk omfattende omtale verden over.
Kjartan + Kors på Halsen
IKEA lanserer en ny vegetarrett i samarbeid med kokken Kjartan Skjelde. Én krone av hver solgte grønnsakspai i restauranten til IKEA går til Kors på halsen, Røde Kors sitt samtaletilbud for barn og unge.
4.000 aktivitetspakker til barn i påsken
Til sammen blir 4.000 aktivitetspakker delt ut til barn og unge, som ikke lenger kunne delta på Røde Kors-aktiviteter som følge av COVID-19. Takket være en skikkelig dugnad med produksjon og pakking av IKEA-ansatte over hele landet, og distribusjon av Posten og Bring, nådde Røde Kors ut til familier i hele Norge.
Blomster på 17. mai
I samarbeid med IKEA ble det i forbindelse med 17. mai delt ut 520 blomster til eldre og ensomme over hele Norge.