Ungdommer lager mat Vis bildetekst
I år gir Coca-Cola 3000 måltider til ungdommer til jul. Her lages det mat på Fellesverket i Trondheim, Røde Kors´ åpne møteplass for unge. Foto: Aleksander Båtnes/Røde Kors

Coca-Cola gir 3000 måltider og gode øyeblikk i julegave til ungdom

Vi vil at folk skal dele gode opplevelser og øyeblikk sammen, sier Coca-Cola. Med årets julegave til Røde Kors gir de ungdommer over hele landet muligheten til å hygge seg rundt et godt måltid.

– Målet er at noen får en bedre julehøytid, en tid der mange kan føle seg litt på siden av samfunnet.

Inger Marie F. Ingdahl er kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola Norge og forteller om julegaven de har valgt å gi til Røde Kors.

– Vi ønsker at folk skal dele gode opplevelser og øyeblikk sammen. Den siste tiden har dette vært vanskelig for mange, ikke minst de unge. Derfor vil vi med årets julekampanje legge til rette for at ungdommer over hele landet kan hygge seg sammen over et godt måltid, sier hun.

Ungdommer samlet på Fellesverket
Fellesverket er en gratis og rusfri møteplass for ungdom i alderen 13–25 år. Det tilbys aktiviteter som leksehjelp, arbeidstrening, gatemegling, temakvelder, musikk og spill. Her fra Fellesverket i Tromsø. Foto: Sol Sigurjonsdottir/Røde Kors

Årets julekampanje Coca-Cola

  • Alle som kjøper en Coca-Cola-flaske, kan skanne QR-koden på etiketten, registrere koden under korken og delta.
  • Coca-Cola støtter Røde kors med måltider til Fellesverket, som er aktivitetshus for ungdom.

Ønsker å hjelpe barn og unge

Coca-Cola har samarbeidet med Røde Kors i 20 år – alltid med fokus på barn og unge. De har støttet ungdomsarbeidet til Røde Kors, først i Oslo og senere i hele landet, med penger, frivillighet og aktiviteter.

Tusenvis av unge over hele landet får tilbud om aktiviteter gjennom Røde Kors´ møteplasser for ungdom, Fellesverket. I årets julekampanje fra Coca-Cola kan folk gi en gave til disse unge, i form av et måltid de kan samle seg rundt i førjulstiden.

To jenter i sofa
Med julegaven til Røde Kors bidrar Coca-Cola til at flere barn og unge opplever fellesskap og samhold. Foto: Carolina Roka

I tillegg har Coca-Cola i Norge gitt en ekstra pott med penger til Kors på halsen, Røde Kors´ samtaletilbud for barn og unge. Det er en oppfølging av støtten Coca-Cola ga tidligere under pandemien siden det var et stort behov for å følge opp ungdom som slet under nedstengningen.

Gir 3000 måltider

I løpet av kampanjen vil Coca-Cola gi måltider til en verdi av én million kroner til Røde Kors. Det tilsvarer 3000 måltider til ungdommene på Fellesverkene. De velger selv om de vil bestille en god pizza, annen takeaway eller – ikke minst – lage en god middag sammen.

Kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola
– For meg er Røde Kors en hjelpe- og bistandsorganisasjon som gjør en forskjell lokalt, nasjonalt og internasjonalt, sier Inger Marie F. Ingdahl, kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola Norge. De gir årets julegave til Røde Kors. Foto: Ken Ingwersen

– Vi ser hva Fellesverket og Kors på Halsen betyr for barn og unge som har behov for noen å snakke med, trygge voksne, få leksehjelp og arbeidstrening eller bare et sted å være. Og gjennom langsiktig samarbeid ser vi resultatene som skapes over tid.

Inger Marie F. Ingdahl, Coca-Cola

Viktig å bidra

– Vi er veldig stolte av samarbeidet med Røde Kors. For oss er det viktig å bidra lokalt i de markedene vi opererer i, og vi ser hva Røde Kors gjør for ungdom og andre grupper i samfunnet som trenger bistand. Valget om å bidra blir lett, forteller Ingdahl.

Hun kan trygt anbefale andre bedrifter å gi en julegave til Røde Kors.

– Da er du sikker på at pengene blir brukt effektivt og skaper aktivitet for den aktuelle målgruppen.