Elever som jobber med oppgaven

Unge ideer om tøyinnsamling: - Kreativt og gøyalt!

Elever på Oslo Handelsgymnasium fikk bryne seg på problemstillingen: Hvordan engasjere flere til å gi klær til tøyinnsamling? Gjennom et intensivt døgn fikk elevene vist at det er mange veier til Rom.

Forskning viser at mange brukbare klær blir ikke brukt. Hvert femte plagg nordmenn har i skapet brukes sjelden og vi kaster tonnevis av tekstiler som kunne vært brukt i restavfallet hvert år.

Med ovenstående som utgangspunkt, fikk elevene i oppgave under årets Innovasjonscamp å se nærmere på hvordan engasjere flere til å levere tøyet de ikke bruker til tøyinnsamling. Slik kan brukbare klær få nye heldige eiere samtidig som tøyinnsamlingen bidrar til å spare miljøet og gir inntekter til humanitært arbeid.

Elever jobber med oppgaven
Stort engasjement hos elevene som jobber løsningsforslag.

- Vi er veldig glade for å ha fått en profesjonell ekstern oppdragsgiver som Røde Kors. Oppdraget er både konkret og åpne for kreative løsninger. Elevene kan også jobbe med både noe som kan skaffe profitt for en organisasjon og samtidig bidra til mer bærekraft, sier Åshild Lie Andersen, avdelingsleder ved Oslo Handelsgymnasium.

- Vi synes det er hyggelig å bli invitert til Innovasjonscamp hos Oslo Handelsgymnasium. Klær er ressurskrevende å produsere og vi bør dermed i fellesskap sikre at hvert plagg blir brukt så mye og lenge som mulig. Det er spennende å høre hva den yngre generasjonen tenker og ser på som mulige løsninger for å engasjere flere til å gi klær til tøyinnsamlingen, sier Martine Kasta i Røde Kors. 

Ansatt ved Røde Kors holder en liten innsamlingsboks for tøy
Martine Kasta i Røde Kors har presentert oppgaven til elevene

Mange kreative løsninger

Med seg inn i problemløsningsfasen fikk elvene bakgrunnsinformasjon fra Røde Kors og kurs i kreative prosesser og pitching fra Ungt Entreprenørskap. Løsningene presenterte elevene for en jury bestående av skolens ansatte, Handelshøyskolen BI og Røde Kors.

Blant løsningsforslagene er panting av klær, konkurranser, premiering, bruk av kjente mennesker til markedsføring, app-teknologi, QR-koder, informasjonsskjermer og TV-program.

Elevene presenterer løsninger
Elevene har presentert sitt løsningsforslag til juryen.

- Jeg er imponert over hva elevene har fått til på kort tid. Løsningsforslagene er kreative og gøyale, sier Kasta.

Fornøyde med Innovasjonscamp

- Takk til ansatte ved Oslo Handelsgymnasium som setter tekstilfloken på agendaen og takk til alle elevene som har bidratt og delt. Dette er et godt eksempel på hvordan det å komme sammen på tvers av bransjer, sektorer og aldersgrupper skaper verdi, gir nye perspektiver og økt kunnskap. Mer av dette, oppfordrer Kasta.

Også elevene er fornøyde med opplegget forteller Andersen.

- I etterkant har elevene svart at de var veldig fornøyde med Innovasjonscampen. På direkte spørsmål om oppdraget var det mange som svarte noe i retning av «et morsomt og krevende oppdrag».

Ønsker du å lese flere artikler som dette?

Vi i Røde Kors sender deg gjerne vårt nyhetsbrev med markedsføring og informasjon om bruk og forbruk av klær, tøyinnsamling og Røde Kors' arbeid.

Til påmelding