Kvinne ute i snø, intervjues Vis bildetekst
Landsrådsleder Kjersti Løvik i Hjelpekorpsets uniform. Foto: Aleksander Båtnes/Trøndelag Røde Kors

Etterlyser tilbakemeldinger på uniformer: – Vi bruker klær på en annen måte

Uniformene til Hjelpekorpset er langt fra tilfeldig, skal vi tro landsrådsleder Kjersti Løvik. Nå vil hun vite hva hjelpekorpset mener om klærne.

Av Nora Alette Sandberg/Røde Kors

Landsrådsleder i Hjelpekorpset, Kjersti Løvik, sitter også i produktutvalget som jobber med å skreddersy klær som Hjelpekorpset kan kjøpe i Røde Kors-butikken. Disse klærne skal ikke først og fremst se bra ut, men fungere optimalt for bruket. 

Vi bruker klær på en annen måte, sier Løvik.

I Hjelpekorpset sies det at når andre går inn går hjelpekorpserne ut. Dette innebærer også bruk av utstyr og bekledning på en annen måte. 

– De fleste andre går ikke gjennom kratt som vi gjør, eller går i myr i fire timer. Der folk går på sti går vi like gjerne utenfor, og vi vasser i snø. Saltvann er også noe turfolk ellers ikke ser på som et stort problem, men som kan være det for oss.

Kjersti Løvik

Tett samarbeid med designer 

Hvordan klærne blir til bunner ut i et behov og hvordan dette behovet best kan dekkes gjennom designløsninger. Produktutvalget finner fram til løsningene i samarbeid med leverandøren Elements Production, forklarer Løvik.

Som eksempel trekker Løvik frem skalljakka, som ifølge henne er et produkt hvor utvalget har gjort justeringer for å gå overens med Hjelpekorpsets behov. Dette innebærer blant annet justeringer på størrelsen på hetta. 

– Hetta må være stor nok til å gå over hjelmen, sier landsrådslederen. 

Men det er ikke bare små justeringer på produkter som gjøres. Finnes det ikke et godt nok produkt lages produktet fra start. Det har de gjort med BIB-buksa, forteller Løvik, som legger til at dette er et produkt også Elements har inkludert i deres kolleksjon og selges i andre farger.  

– Da har vi hentet inspirasjon fra andre produkter vi synes er bra. Det kan for eksempel være en litt dypere lomme eller en inngang som er litt mer skrå.

Kjersti Løvik

Gjennomgår flere testrunder 

Når produktutvalget og leverandør har gjort seg ferdig med førsteutkastet blir det produsert testprodukter som skal inspiseres og muligens justeres. Når det er gjort produseres det ytterligere testprodukter som har de siste oppdateringene. Disse produktene sendes til et testutvalg. Dette utvalget må siden gi tilbakemelding på hva som fungerer og hva som må bli bedre. Produktutvalget og Elements gjør de siste justeringene før produktet gjøres tilgjengelig for alle hjelpekorpserne. 

– Vi vil levere ut noe som fungerer. Så for noen produkter går det lenger tid og flere runder. Noen ganger treffer man bullseye, sier Løvik.  

image003
I prosessen med å lage uniformer settes det på lapper som markerer endringer. Foto: Elements Production

Etterlyser ris og ros 

På tross av flere testrunder og justeringer kan produktene alltid bli bedre, mener Løvik. Hun oppfordrer alle som bruker disse til å gi tilbakemeldinger, både gode og dårlige.  

– Vi samles to ganger i året for å gå gjennom kolleksjonen. Da samler vi alle forslag til endringer. Det kan være litt ekstra borrelås her eller en større lomme der. Vi tenker design hele tiden. Er det noe som kan være bedre eller noe som kan være annerledes? Spør Løvik 

Tilbakemeldingene er viktig for at produktene hele tiden skal være optimale. For behovet kan endres over tid. 

– Vi ønsker oss tilbakemeldinger. Helt konkrete endringsforslag så vi har noe å se på. Kommer det mange tilbakemeldinger om det samme vet vi at det er noe som bør justeres. Man kan også melde inn noe man er kjempefornøyd med, da vet vi at det er noe vi bør beholde.

Kjersti Løvik

Viktige erfaringer 

I likhet med Løvik setter også Fredrik Hølvold i Elements, stor pris tilbakemeldingene som kommer inn 

– Vi får tilbakemeldinger på produktene som er helt uvurderlige. En del av disse tilbakemeldingene tar vi med oss videre til andre produkter og andre kunder, for å kunne tilby gunstige løsninger, sier han. 

Samtidig ønsker han at de fikk enda flere konstruktive tilbakemeldinger og tar gladelig imot alle kommentarer og forslag til justeringer. 

Hølvold sier at samarbeidet med Hjelpekorpset er en urolig spennende reise. Det gir en god mulighet til utvikling og Hjelpekorpset presser Elements til det ytterste for å levere best mulig kvalitet til best mulig pris, forklarer han. 

Elements tar også med seg erfaringene fra samarbeidet med Hjelpekorpset over i andre produkter.  

– I tilfellet med BIB-buksen var flere av løsningene Hjelpekorpset ønsket noe vi så at vi manglet på bukser vi hadde i andre kolleksjoner. Spesielt fornøyd er vi med valget av C-knit teknologien fra Gore-Tex som gjør buksa mer ventilerende og lettere. Drop-seat-funksjonen er også en genial løsning som mange vil ha nytte av.

Fredrik Hølvold, Elements Production

Har du tilbakemelding på produktene kan du sende de til: kundeservice@elements.as