Retningslinjer for stil og tone skal følges av alle redaktører, både av ansatte og frivillige i Røde Kors. Dette er med på å sikre at nettsidene er optimaliserte for søk og universel utforming.
Universell utforming er vesentlig for at mennesker med nedsatt syn skal kunne innhente den samme informasjonen som mennesker uten nedsatt syn.
Grunnleggende områder du må lære deg
Det første du bør gjøre er å sette deg inn i de grunnleggende rettningslinjene. De omhandler bruk av bilder og overskrifter, ikke minst lenker som du finner i trekkspill menyen under. Disse områdene berøres direkte av kravet til Universell utforming.
Bilder og grafikk skal være i riktig format som angitt. Bilder skal være klare, skarpe og tydelige. Aktivitetsbilder som viser faktiske Røde Kors aktiviteter oppfordres. Illustrasjonsbilder kan benyttes så sant det er nødvendig for å beskytte individer eller sårbare grupper.
Bildeformater og størrelser
Du skal ikke bruke PNG. som bildeformat. Vi bruker kun JPG. til bilder på rodekors.no. Bilder skal ikke overstige 300 KB (kilobyte) da det senker lastehastighet på siden.
Meningsbærende filnavn
Bilder skal ha meningsbærende filnavn. IMG-7243.jpg er ikke meningsbærende. 221012-Knut-Nittedal-samling.jpg forteller oss at det er bilde av Knut på samling i Nittedal, 12 oktober 2022.
Alle bilder skal ha alternativ tekst. Eks. Kvinne med gul lue, Barn leker i skog, biler på en vei.
Akkreditering/Byline
Du skal legge til hvem som har tatt bildet. Om du ikke vet hvem som har tatt bilde skal du skrive foto: Røde Kors.
Bruk alltid bilde blokker
Du skal alltid bruke bilde blokker for bilder uansett. Bildeblokker sikrer riktig formatering og visning. Bilde blokker sikrer at bildebeskrivelsen og alternativtekst henge sammen med bildet.
Gi alltid bilde blokken et navn
Når du oppretter en ny bilde blokk gir du blokken navnet slik: Bilde: Hjelpekorps i aksjon på Hardanger. Det hjelper deg å finne tilbake til bildeblokkene i brødteksten og de blir letter å finne ved bruke av søk i fillagringsområde.
Store bilder med mange MB hindrer rask nedlastning/visning
Mange er av den oppfatning at vi har så god hastighet på nettet at de ikke spiller noe rolle om bildene er store. Det er helt feil: Det har stor betydning for lastehastigheten og på brukerenes mobildata. Store bilder senker innlastingshastigheten. Befinner brukeren seg i et område med svak eller dårlig dekning blir dette enda tydeligere. Brukeren blir irritert og velger en annen nettside. Du bruker opp leserens mobildata helt unødig. Store bilder bidrar også til å øke klimautslipp da de krever mer strøm og plass på servere.
Standard mål for bildestørrelser på rodekors.no (alle mål i piksler)
Portrett* Bredde 420 x høyde 525. Skal brukes med bildeblokk og legges til i brødtekstfeltet (drag & dropp)
Normal* Bredde 590 x høyde 360. Skal brukes med bildeblokk og legges til i brødtekstfeltet (drag & dropp)
Stor* Bredde 900 x 360. Skal brukes med bildeblokk og legges til i brødtekstfeltet (drag & dropp)
Toppbilde Bredde 1600 x 640. Toppbilder legges i integrert bildeblokk øverst på siden.
*Du finner funksjonen Portrett-Normal-Stor nederst i bilde blokk redigeringen.
Hva er alternativ tekst og hvorfor må jeg bruke det?
Tenk deg at du er blind og bruker hørselen til å navigere deg gjennom nettsidene. Tror du da at filnavnet IMG.12534.jpg sier deg noe som helst annet enn at dette er et bilde? I tillegg får du ikke engang oppleve det som bildet viser.
Slik legger du til alternativ tekst på dine bildeblokker:
Copyright
Om du skal bruke bilder som ikke er tatt i Røde Kors regi, men "lånt" fra andre nettsider eller Google, er du pliktig i henhold til lov om opphavsrett å innhente tillatelse til å bruke bildene på rodekors.no.
Du skal alltid kreditere fotografen/byrået.
Om det er et Røde Kors bilde og du ikke finner ut av hvem som er fotografen kan du skrive Foto: Røde Kors.
Headinger og titler skal ikke brukes som lenker* Bruk lenkeverktøy slik som det er ment. I brødteksten skal du alltid bruke med Overskrift 2 for mellomtitler og avsnitt. Har du mange underavsnitt kan du bruker Overskrift 3 etter Overskrift 2.
Logikken er da slik:
Overskrift 2
så kommer
Overskrift 3
så kommer
Overskrift 4
og så videre.
Overskrift 2
Du skal aldri begynne artikkelen (brødteksten) med overskrift 3 i en artikkel da bryter du kravet til Universell utforming. Du skal alltid bruke Overskrift 2 i starten.
Fet (Fet (B) skal ikke brukes som tittel eller overskrift. Brukes kun til utheving. Fet skrift har ingen betydning for søkemotorer slik som Overskrifter har.)
Kursiv (Kursiv benyttes i begrenset omfang)
Bulletpoints hjelper leseren å finne og sortere informasjon.
Lenker skal brukes slik som anvist. Det er særdeles viktig både for lesbarhet og samkjørt uttrykk. Skriv alltid inn koblingstittel når du oppretter lenker. Koblingstittel gir informasjon om hvor og hva lenken fører til.
Eksempelvis: Meldeskjema til kurs
Røde Kors er lovpålagt å følge retningslinjer om universell utforming, fordi vi anses som en offentlig instans som mottar midler fra det offentlige og givere.
Du skal ikke bruke mellomtitler H2 H3 H4 som lenker
Du skal ikke bruker understreking, det er kun forbeholt lenker
Du skal skrive koblingstittel på alle lenker uansett type kobling
Vi anbefaler kun at dere setter "åpne side i ny fane" når leseren skal laste ned et dokument/PDF. Utover dette er standard policy at lenken skal åpne en ny side i samme vindu.
Knapper skal kun brukes som "Call to Action" Bli frivillig, Bli medlem, Støtt oss og andre konkrete påmelding/giverutløsende handlinger. Knapper skal ikke brukes til "Se distriktstyret" eller "våre aktiviteter" eller lignende. Til det brukes helt vanlige lenker.
Når du klipper og limer tekst inn fra ekstern kilder må du fjerne formateringer som følger med teksten du har klippet ut. Formateringer som følger med tekst du har klippet fra andre kilder kan påvirke oppsettet ved at tekststørrelser og lenker blir feil.
I Word dokumenter, velg fjern formatering før du klipper og limer inn i Episerver.
Om du likevel for med deg formateringer far andre dokumenter kan du bruke fjern formatering funksjonen i vertøyslinjen som dukker opp når du redigerer i brødteksten
Nettsider skal skal så langt det er mulig følge standard oppsett. Trenger du bistand
Alle undersider til en lokalforening skal legges under Om Navn Rode Kors* siden.
Eksempelvis skal "Aktuelt fra Navn Rode Kors" ligge under Om Navn Rode Kors i en egen nyhetslisteside med samme navn.
På forsiden av Navn Rode Kors skal det opprettes en lenke som peker til Aktuelt fra Navn Rode Kors. Dette gjelder videre for eksempelvis: hytteutleie, kontakt oss lister, Info til nye frivillige og alle øvrige undersider. Undersider listes automatisk opp under modersiden Om Navn Rode Kors (kan også skjules fra utlisting ved behov)
*Vi bruker hele navnet og ikke bare "Om oss" for å unngå at vi får 390 forskjellige Om oss sider. Det samme gjelder for kontakt oss. Her skal det stå Kontakt Navn Rode Kors (Eks. Kontakt Asker Røde Kors). Det gir bedre søkeresultat i google og vi slipper dubletter.
Nettstedet skal så langt det er mulig holdes slankt og oppdatert. Nettsidene skal ikke brukes som lagringsplass for utdatert innhold.
Som redaktør er du til enhver tidansvarlig for at innholdet er etterrettelig og oppdatert. Gamle og utdaterte artikler som ikke lenger er reelle skal enten slettes eller arkiveres.
Du skal påse at du ikke får lenkebrudd på sidene dine. Ikke slett sider før du har fjernet eller endret lenker som peker til siden du skal slette. Andre sider kan ha lenket opp til din side. Du unngår lenkebrudd som straffes av Google og gir en dårlig opplevelse for sluttbrukeren. Du kan bruke Siteimprove verktøyet for å sjekke alle type feil på dine sider. Sentral Web-administrator webdialog@redcross.no kan opprette en brukerkonto på Siteimprove for deg (anbefales alle redaktører).
1. Kontrollere at interne og eksterne lenker er oppdatert 2. At kontaktinformasjonen er oppdatert 3. At aktivitetsbeskrivelser og artikler er oppdatert og relevant. 4. Fjern/arkiver gamle nyhetssaker og huk av for synlighet i søkemotorer. 5. Sørg for at alle bilder/dokumenter har informative navn og Alternativ tekst. 6. Sørg for at bilder/dokumenter er i rett format og lagret på rett sted i struktur. 7. Sjekker stavefeil og ordlyd. Spør en kollega. 8. Sjekk regelmessig trafikken til egne sider. 9. Sett mål for innhold som du kan bruke til å vurdere suksesskriterier. 10. Hold nettstedet slank. Less is more.
Det er utviklet en ny visuell profil (2020) for Røde Kors. Den forteller deg alt om farge og logobruk samt tilstøtende elementer, både digtale og trykte medier.
Hjemmesider både sentralt og lokalt er intet untak. Som redaktør eller skribent som publiserer artikler på rodekors.no, er du ansvarlig for å følge opp riktig bruk av digitale verktøy. Dette er spesielt viktig i digitale kanaler som når ut til veldig mange mennesker på veldig kort tid.
Vær bevisst dine målgrupper og skriv deretter
Vi som organisasjon, henvender oss til et eksternt publikum av givere, deltakere, medlemmer og frivillige. Da er det ekstra viktig at vi fremstår som ryddige og organiserte. Det gir lesere og interessenter trygghet og er positivt for vårt omdømme. Tenk på hvem du henvender deg til og hva du tror de ønsker å vite. Du skal møte et behov som brukeren kommer for å få løst.
Alle sentrale og lokale redaktører har rett på opplæring knyttet til publisering på rodekors.no. Er du frivillig og ikke har fått basis opplæring må du kontakte ditt nærmeste distriktskontor, slik at du får adekvat opplæring, helst før du begynner å bruke episerver.
Med publiseringstilgang plikter du å følge opp lovkravene i forordningen om Universell utforming etter beste evne *Her finner du mer informasjon om universel utforming. Vi skal også være tilgjengelige for mennesker med nedsatt funskjonsevne.
Følger du retningslinjene for bilder, video og dokumenter, samt titler og overskrifter, vil du tilfredstille de aller fleste kravene knyttet til Universell utforming. Enda bedre, du får også en mye høyere "score" i søkemotorer.
Er du usikker på hva du kan eller ikke kan på rodekors.no eller har andre spørsmål verdørende nettsidene så tar du kontakt på E-post til web-adminstrator: webdialog@redcross.no
Bildeblokker sikrer at bildet tilpasses riktig i forhold til skjerm, søkemotor og mennesker med nedsatt syn. Som humanitær organisasjon skal vi etterstrebe at alle mennesker kan ta del i vårt arbeid.
Alle vi som er ansatte eller er frivillige med verv i Røde Kors har ansvar for å kjenne til og etterleve de vedtatte retningslinjene i organisasjonen. Sett deg derfor godt inn i lenkene under
Hvorfor kan jeg ikke bruke fete bokstaver som mellomtitler. De er mye finere, jeg skjønner heller ikke hvorfor jeg må bruke mellomtitler i tekstverktøyet?